زیباترین شهر دنیا کجاست؟

برخی از شهرها به دلیل وجود چشم اندازهای زیبا و به دلیل معماری شهرت دارند و می توان آنها را به عنوان زیباترین شهر دنیا مورد شناسایی قرار داد.

بوداپست
بوداپست

در مورد زیبایی یک شهر می توان خیلی چیزها را قضاوت کرد، ممکن است یک شهر را به دلیل معماری ساختمان ها یا به دلیل وجود سواحل و یا به دلیل تعدد محیط های طبیعی آن زیبا و جذاب قضاوت کنیم. یا به دلیل وجود کوه های شگفت انگیز در آن و … برخی از شهرها به دلیل وجود چشم اندازهای زیبا و برخی از آنها به دلیل معماری دست ساز شهرت دارند و می توان آنها را به عنوان زیباترین شهر دنیا مورد شناسایی قرار داد. قضاوت درباره زیبایی یک شهر به دلیل نگاه ذهنی و درک فرد از زیبایی است، اما می توان گفت که زیباترین شهرهای جهان عبارتند از:

ونیز 

ونیز زیباترین شهر دنیا
ونیز زیباترین شهر دنیا

ونیز در قاره اروپا و به طور خاص در قسمت شمال شرقی ایتالیا در منطقه ونتو واقع شده است همچنین در شمال غربی دریای آدریاتیک واقع شده و بندر اصلی آن است. ونیز به عنوان یکی از زیباترین شهر دنیا بر روی دریاچه ونیز، نزدیک به اسلواکی، کرواسی و اتریش واقع شده است و این شهر یکی از قدیمی ترین مراکز توریستی و فرهنگی در جهان است.
همچنین به دلیل داشتن یکی از رمانتیک ترین شهرها مشهور است. شهرهای جهان این شهر از 118 جزیره کوچک تشکیل شده است که توسط پل هایی به یکدیگر متصل شده اند. شایان ذکر است که هیچ خیابانی در شهر وجود ندارد.
مردم با استفاده از اتوبوس های آبی و قایق های پارویی معروف به گوندولا در آن تردد می کنند که آن را خاص و منحصر به فرد می کند. گوندولا سواری در گرند کانال یکی از بهترین و زیباترین وسایل حمل و نقل این شهر است.

در مورد کانال بزرگ، این کانال به شکل حرف (S) است و طول آن حدود 3.8 کیلومتر است. در کناره های کانال حدود 170 ساختمان قدیمی شگفت انگیز وجود دارد. ونیز به دلیل سبک معماری منحصر به فرد خود مشهور است. معماری گوتیک در این شهر – در قرن چهاردهم میلادی – مشهورترین سبک معماری ظاهر شد و کاخ دوج نمونه خوبی از این هنر است.
معروف ترین کلیسای آن کلیسای سنت مارک است که در بین 139 کلیسای ونیز به عنوان زیباترین کلیسا شناخته می شود، زیرا با استفاده از هنر گوتیک و بیزانس ساخته شده است و 85000 فوت مربع موزاییک در آن به کار رفته است. در ساخت آن بر اساس 500 ستون بود.

پاریس زیباترین شهر دنیا

پاریس در شمال مرکزی فرانسه در قاره اروپا، به ویژه در مرکز منطقه ایل دو فرانس که رودخانه سن (و رود ویس مارن) از آن عبور می کند، واقع شده است و جایگاه برجسته و مهمی را به خود اختصاص داده است. مرکز در منطقه کشاورزی معروف به حوضه پاریس. پاریس یکی از هشت منطقه اداری مهم در ایل دوفرانس – مهمترین مرکز تجاری و فرهنگی فرانسه – است و این شهر از وجود جنگل های بزرگ مملو از درختان راش و بلوط برخوردار است که به تصفیه هوا کمک می کند. پاریس زیباترین شهر دنیا به ویژه در منطقه صنعتی – و نام شهر بر این اساس از نام ریه های پاریس گرفته شده است.

این شهر با غذاهای لذیذ، نورهای جذابش شناخته می شود و به خاطر دیوار عشق (به فرانسوی: Le mur des je t’aime)، دیواری به مساحت 430 فوت مربع که در مونمارتر پاریس قرار دارد، شهرت دارد. عبارت «دوستت دارم» حدود 311 بار به چندین زبان، حدود 250 زبان روی آن نوشته شده است. برج ایفل یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در سراسر جهان است که به نام مهندس گوستاو ایفل نامگذاری شده است. ارتفاع برج حدود 300 متر است و بازدید کننده می تواند از منظره ای بی نظیر از شهر لذت ببرد. از بالای آن در پاریس، موزه لوور، بزرگترین موزه جهان، و مونالیزا که توسط لئوناردو داوینچی نقاشی شده است، وجود دارد. شایان ذکر است که پاریس مکان مناسبی برای علاقه مندان به خرید است.

بوداپست

بوداپست
بوداپست

بوداپست در مجارستان و پایتخت زیباترین شهر دنیا است و مرکز سیاسی، اداری، صنعتی و تجاری در آن است. حدود یک پنجم جمعیت این کشور در بوداپست زندگی می کنند.این شهر از نظر استراتژیک در وسط حوضه کارپات قرار دارد و در جاده ای باستانی قرار دارد که تپه های ماوراء الطبیعه را به دشت های بزرگ مجارستان متصل می کند. این شهر هسته سکونت در قرون وسطی بود و خیابان های سنگفرش شده و خانه های قدیمی به سبک گوتیک را در اواخر قرن هجدهم حفظ کرده است.
در نیمه دوم قرن بیستم، بوداپست به طور قابل توجهی رشد کرد و در حدود 525 کیلومتر مربع گسترش یافت . این شهر با درختان و تپه های انبوه مشخص می شود و رودخانه دانوب که توسط تپه ها احاطه شده است از میان آن می گذرد.

شهر بوداپست با زیبایی معماری خود متمایز است و بهترین نمونه آن قلعه عظیم بودا است که در قسمت جنوبی منطقه تپه قلعه قرار دارد. قدمت این قلعه عظیم به قرن هجدهم پس از میلاد برمی گردد. در شهر – به طور خاص در منطقه Eusebio Faros – کنیسه بزرگ وجود دارد، معبدی با طول حدود 75 متر، عرض حدود 27 متر و با معماری بیزانسی آن مشخص می شود. این موزه همچنین دارای موزه هنرهای زیبا است که شامل بیش از 100000 اثر با منشأ اروپایی است و در بوداپست ساختمان پارلمان مجارستان که بزرگترین ساختمان مجارستان و سومین ساختمان پارلمان بزرگ در جهان است. با طول 268 متر و عرض 123 متر، نمونه بارز معماری گوتیک است.

فلورانس در رتبه بعدی زیباترین شهر دنیا

فلورانس یک شهر ایتالیایی است که در مرکز ایتالیا، در حدود 230 کیلومتری شمال غربی رم واقع شده است و مزارع، تاکستان‌ها و باغ‌هایی است که قسمت‌های مختلف تپه‌های اطراف را پر کرده است. فلورانس بهترین مکان برای لذت بردن از هنرهای مختلف است. اینجا جایی است که نزدیک به یک سوم گنجینه های هنری جهان را می توان پیدا کرد و معروف ترین و پربازدیدترین گالری هنری ایتالیا Uffizi است که آثار هنری مربوط به دوره رنسانس ایتالیا را در خود جای داده است. فلورانس از دیگر شهرها متمایز است زیرا اولین شهری در اروپا است که خیابان‌ های آن آسفالت شده است و در آن کلیسای جامع فلورانس وجود دارد که یک سایت گردشگری میراث جهانی است.

استانبول

شهر استانبول ترکیه
شهر استانبول ترکیه

استانبول در ترکیه به عنوان شهر دیگری در میان زیباترین شهر دنیا شناخته می شود و در قسطنطنیه سابق و شهر باستانی بیزانس است و قبلاً پایتخت دولت بیزانس و بخشی از امپراتوری عثمانی بوده و اکنون بزرگترین شهر و بندر ترکیه است. آنچه استانبول را متمایز می کند این است که تنها شهر بین قاره ای است. که اروپا را به آسیا وصل می کند، معماری خاصی دارد و کلیسای بیزانس ایاصوفیه یکی از معروف ترین بناهای معماری در آن است که امروزه به موزه تبدیل شده است. در این شهر، مسجد سلطان احمد، برج گالاتا و افسوس که یک شگفتی معماری متمایز در استانبول است و در شهر بازار بزرگ که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای جهان است.

زیباترین شهر دنیا ریودوژانیرو

شهر ریودوژانیرو در برزیل در جنوب شرقی آمریکای جنوبی در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده است. این شهر با سبک زندگی و معماری متمایز آن با ویژگی خاص خود متمایز است. همین امر باعث شده است که از نظر بسیاری در مقایسه با سایر شهرهای برزیل مرکز برجسته ای برای برزیل باشد و یکی از زیباترین شهر دنیا و جالب ترین مراکز شهری جهان به حساب می آید. ویژگی این شهر وجود یکی از زیباترین سواحل جهان به نام ساحل کوپاکابانا است که با ماسه های سفید و آب های آبی فیروزه ای آن مشخص می شود. گیاهان حدود 12.4 مایل مربع از شهر را پوشش می دهند، جایی که جنگل تیجوکا، یکی از بزرگ ترین جنگل های جهان قرار دارد و بازدیدکنندگان می توانند از آن بالا رفته و به بلندترین قله آن که در ارتفاع 1021 متری قرار دارد برسند. در این شهر کارناوالی برگزار می شود که بزرگ ترین جشنواره جهان محسوب می شود که حدود 40 روز قبل از عید پاک آغاز می شود و به مدت پنج روز ادامه دارد و سالانه حدود 2 میلیون بازدید کننده از سراسر جهان در آن شرکت می کنند. یکی از بناهای تاریخی متمایز در ریودوژانیرو مجسمه مسیح نجات دهنده است که امروزه یکی از عجایب هفتگانه جهان است. این مجسمه در ارتفاع 700 متری بر روی معروف ترین کوه کورکووادو در ریودوژانیرو قرار دارد. که نماد مهم مسیحیت است.

کیپ تاون 

کیپ تاون شهری است که در کیپ غربی آفریقای جنوبی واقع شده است. این شهر بزرگترین شهر کیپ غربی است و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای دنیا که در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد شناخته می شود. ویژگی این شهر وجود دماغه امید خوب در آن است که علاوه بر وجود دماغه آگولهاس که شهرت جهانی دارد، از منظره ای خیره کننده از کوه ها، دره ها و سواحل برخوردار است. دریاچه ویکتوریا، که در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده است، مشرف به مناظر خیره کننده و خیره کننده مانند کوه تیبل، علاوه بر در دسترس بودن بسیاری از رستوران ها، گالری های هنری و فروشگاه های اطراف است. در مورد کوه تیبل، این کوه با ارتفاع حدود 1084 متر مقصد مورد علاقه بازدیدکنندگان از شهر است و برای رسیدن به بالای کوه خدمات تله کابین در دسترس است. در این شهر، منطقه بو کاپ، که با وجود خانه های رنگارنگ ساخته شده به سبک معماری هلندی مشخص می شود، کیپ تاون را به یکی از زیباترین شهرهای رنگارنگ جهان تبدیل می کند، جایی که خانه های رنگارنگ در کنار خیابان های سنگفرش شده به شکلی جذاب صف کشیده اند.

سنگاپور

شهر سنگاپور در قسمت جنوبی شبه جزیره مالایا و در حدود 137 کیلومتری شمال استوا قرار دارد و این شهر علاوه بر 60 جزیره کوچک از جزیره سنگاپور – که به شکل الماس است – تشکیل شده است.  شهر سنگاپور یکی از زیباترین شهر دنیا و تمیزترین شهرهای جهان با فضاهای سبز و باغ های گسترده است و نمونه ای از این باغ ها پارک خلیج واقع در مرکز شهر است که شامل بیش از یک میلیون گونه گیاهی است. در مساحت 101 هکتار گسترش یافته است. گزارش شده است که بزرگترین استخر جهان در این شهر واقع شده است که در طبقه 57 خلیج مارینا قرار دارد.

نیویورک

شهر نیویورک در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا در ایالت نیویورک واقع شده است و بزرگترین و پرجمعیت ترین کلان شهر آمریکا است که در جایی که فلات هادسون یکی از بنادر پیشرو و مهم جهان واقع شده است، واقع شده است. دروازه ورود به قاره آمریکای شمالی محسوب می شود. شهر نیویورک شامل گروهی از محله ها مانند منهتن، بروکلین، برانکس، کوئینز و استاتن آیلند است و هر کدام از این محله ها سبک زندگی خاص خود را دارند تا جایی که جابجایی از یک محله به محله دیگر مانند حرکت از کشوری به کشور دیگر است. . چیزی که این شهر را به زیباترین شهر دنیا و جذاب ترین کشورها تبدیل می کند وجود مجسمه آزادی است که یکی از مشهورترین مکان های دیدنی در جهان است. این شهر همچنین پایتخت تجاری ایالات متحده است. جایی که حدود 237 آسمان خراش وجود دارد، اکثر آنها در منهتن قرار دارند و مرکز تجارت جهانی، ساختمان جهانی کرایسلر وجود دارد و این شهر حدود 420 سالن تئاتر دارد، همچنین یکی از بهترین موزه های جهان به نام متروپولیتن را دارد. موزه هنر و پارک مرکزی؛ یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین باغ‌های دنیا و همچنین پربازدیدترین.

سیدنی به عنوان آخرین زیباترین شهر دنیا

سیدنی که در سواحل جنوب شرقی استرالیا واقع شده است، بزرگترین شهر استرالیا است و دارای موقعیت استراتژیک است که آن را به یکی از مهم ترین بنادر در منطقه اقیانوس آرام جنوبی تبدیل می کند. این شهر یکی از زیباترین شهرهایی است که در آغاز هر سال می توان آتش بازی را در آن مشاهده کرد. این شهر دارای خانه اپرای سیدنی است، یک مکان میراث جهانی که در آن بیش از 1500 اجرا در طول سال برگزار می شود. سیدنی دنیای زیبایی است که طبیعت زیبای آن و وجود پارک‌ها و کوه‌های فراوان به‌علاوه سواحل شگفت‌انگیز، که بیش از 100 ساحل در آن وجود دارد، آن را در کانون توجه بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

 

 

 

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.