شهرهای توریستی ترکیه

شهر های توریستی در ترکیه به وفور یافت می شود، جایی که هر منطقه دارای ویژگی های متمایز و مکان هایی است که مردم را از همه جا به سمت خود جذب می کند.

شهرهای توریستی ترکیه - مارماریس
شهرهای توریستی ترکیه - مارماریس

شهرهای توریستی ترکیه به وفور یافت می شود، جایی که هر منطقه دارای ویژگی های متمایز و مکان هایی است که مردم را از همه جا به سمت خود جذب می کند. برای بهره مندی از مناطق مختلف خود که از تنوع جاذبه های گردشگری اعم از طبیعی یا تاریخی برخوردار است. با توجه به مناطق طبیعی آن کشوری کوهستانی و ساحلی محسوب می شود که از شمال با دریای سیاه و از شمال همسایه است. از شرق با گرجستان و ارمنستان مرز مشترک دارد و از سمت شرق با جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.از جنوب شرقی با عراق و سوریه، از جنوب غربی با غرب با دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی با یونان و بلغارستان همسایه است.

آب و هوای آن، متنوع است; به عنوان مثال، سواحل دریای سیاه بارانی، در زمستان معتدل و در تابستان گرم است، در حالی که سواحل دریای اژه دارای آب و هوای مدیترانه ای و قسمت داخلی آناتولی دارای آب و هوای نیمه قاره ای با درجه حرارت بالا است.

شهرهای توریستی ترکیه

استانبول

شهرهای توریستی ترکیه
شهرهای توریستی ترکیه

شهر استانبول به عنوان یکی از شهرهای توریستی ترکیه بین بالکان، آناتولی، دریای سیاه و مدیترانه واقع شده است.این شهر دارای موقعیت استراتژیک در شبه جزیره بسفر است. ساختمان های معماری آن منعکس کننده دیدار اروپا و آسیا در طی قرون متمادی است.  مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول به شرح زیر است:

  • مسجد سلیمان اعظم: این مسجد توسط معمار معروف معمار سنان طراحی شده است، زیرا در سال 1557 میلادی بر روی یکی از هفت تپه سلیمانیه تزئین شده با تزئینات زیبا ساخته شده است. 
  • بازار کادیکوی: یکی از بازارهای محلی متمایز استانبول است که در آن ماهی، میوه‌ها، سبزیجات فصلی، آجیل برشته شده تازه، ترشیجات، عسل و سایر اقلامی که گردشگران را به خود جذب می‌کند، به نمایش گذاشته می‌شود. برای شرکت در خرید و امتحان کردن تازه ترین محصولات.
  • ایاصوفیه: ایاصوفیه در سال 537 پس از میلاد توسط امپراتور بیزانس، ژوستینیان اول، به عنوان یک کلیسا ساخته شد و در سال 1453 میلادی، این کلیسا توسط محمد فاتح به مسجد تبدیل شد . این یک بنای تاریخی است که با ساختار معماری باشکوه و غنای عناصر زیبایی‌شناختی آن مشخص می‌شود، زیرا ساختمان در طبقه همکف دارای یک حیاط اصلی است که بالای آن یک گنبد طلایی عظیم قرار دارد و در طبقه اصلی منبر و محراب قرار دارد. که بعداً اضافه شدند در حالی که طبقات فوقانی شامل تالارها می شود. 

آنتالیا

شهر آنتالیا یکی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه در سواحل مدیترانه و به طور خاص در خلیج آنتالیا واقع شده است و بزرگترین شهر ساحلی ترکیه است. قلب شهر یک مکان تاریخی باستانی با بناهای بازسازی شده عثمانی و خطوط پرپیچ و خم است. از جمله جاذبه های گردشگری آنتالیا:

  • کالیچی (به ترکی: Kaleiçi): محله ای تاریخی است که مشخصه آن کوچه های باریک و ساختمان های آن تحت سلطه رنگ معماری عثمانی است که بازسازی شده است. بندر جدیدی به محله اضافه شد که اکنون به عنوان اسکله تفریحی برای قایق‌های تفریحی و قایق‌های تفریحی استفاده می‌شود.
  • موزه آنتالیا: این موزه در 2 کیلومتری غرب کالیچی واقع شده است.موزه ای است. که دارای آثار باستانی مربوط به دوران سنگ ، برنز و بیزانس است.طبقه بالایی موزه انواع سکه های عتیقه را به نمایش می گذارد. 
شهرهای توریستی ترکیه - مارماریس
شهرهای توریستی ترکیه – مارماریس

مارماریس یکی از شهرهای توریستی ترکیه

شهر مارماریس یک شهر ساحلی پر از استراحتگاه های محبوب است و در زیر برخی از جاذبه های متمایز آن آمده است:

  • شهر قدیم: گردشگر می تواند به دور از هیاهوی ساحل در خیابان های کوهستانی شهر قدیمی و در میان بناهای سنتی گردش کند. در قلب شهر مسجد اسکی ابراهیم آقا کامی قرار دارد که ساخته شده با گنبد متمایز خود در سال 1789 پس از میلاد.
  • باغ الجنان: باغی است که به سبک چینی طراحی شده و دارای حوض هایی برای آب آرام و رستوران است.
  • قلعه و موزه مارماریس: این قلعه در سال 1522 بعد از میلاد بر فراز تپه ای ساخته شده است. این قلعه اکنون یک سایت باستان شناسی است که شامل سنگ قبرها، مجسمه ها و دیوارهای باستانی اطراف قلعه است. 

ترابزون

ترابزون در شمال شرقی ترکیه و در کرانه جنوب شرقی دریای سیاه قرار دارد. که توسط رشته کوه های بلند پونتیاک احاطه شده است. این شهر نیز با جنگل های سبز تزئین شده است   و برجسته ترین ویژگی های آن عبارتند از:

  • کاخ آتاتورک: تاریخ ساخت آن به قرن نوزدهم پس از میلاد برمی گردد. این کاخ برای یک خانواده بانکدار ثروتمند یونانی ساخته شده است. سپس این کاخ در سال 1924 پس از میلاد به آتاتورک منتقل شد. دارای مناظر فوق العاده، باغ های زیبا است و بازدیدکنندگان می توانند آن را ببینند. تصاویر، یادگاری های آتاتورک و نقشه ای که در جنگ جهانی اول ترسیم شده است.
  • موزه ترابزون: این موزه در سال 1917 برای یک بانکدار یونانی ساخته شد، با توجه به اینکه سبک عثمانی به عنوان یک سبک معماری در 1997 پس از میلاد طراحی کاخ پذیرفته شد.
عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.