معرفی ایاصوفیه در استانبول

ایاصوفیه در استانبول یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی ترکیه و شهر استانبول است و یکی از برترین نمونه‌های معماری بیزانسی و طراحی عثمانی است.

ایاصوفیه در استانبول
ایاصوفیه در استانبول

ایاصوفیه در استانبول یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی ترکیه و شهر استانبول است و یکی از برترین نمونه‌های معماری بیزانسی و طراحی عثمانی است.

بنای ایاصوفیه در استانبول

ایمپراتور بیزانسی یعقوب اول در سال 532 میلادی با شروع ساخت کلیسای آیا صوفیا آغاز کرد. ساخت این بنا حدود پنج سال طول کشید و در سال 537 میلادی به طور رسمی افتتاح شد. یعقوب اول نخواست کلیسایی به سبک معمولی زمان خود ساخته شود، بلکه همیشه به ایده‌های نوآورانه علاقه‌مند بود. بنابراین، به دو معمار مشهور، ایسیدوروس میلیسی و آنتیمیوس ترالینوس، سفارش داد تا این بنا را بسازند. هدف یعقوب اول از ساخت آیا صوفیا بود که به عنوان کلیسای اصلی امپراتوری بیزانسی شناخته شود.

عناصر طراحی داخلی:

مهندسان معماری که توسط امپراتور قسطنطنیه انتخاب شده بودند، به دلیل تجربه کافی خود در ریاضیات – زیرا در واقع دانشمندان ریاضی بودند – از مفاهیم معماری جدید در آن زمان برای ساختن چیزی که امپراتور بیزانسی بدقت می‌خواست، بهره بردند، یعنی ساخت یک فضای داخلی بزرگ.

قبه

مهندسان معماری یک قبه مرکزی بزرگ را با استفاده از روش ساخت مثلثات غیرمعمول در آن زمان طراحی کردند – یعنی مثلثی منحنی که از تلاقی قبه با پشتیبان‌های آن تشکیل می‌شود. قبه آیا صوفیا، در آن زمان زیبایی و پیشرفتی بی‌نظیر داشت؛ به طوری که یک قبه بزرگ بود که در گذشته شبیه آن ندیده شده بود و به نظر می‌رسید که در هوا آویزان شده است، و ارتفاع این قبه به ۳۲ متر رسیده بود.

نمای داخلی و بیرونی

ساختمان آیا صوفیا به خاطر طرح هایی که در دیوارهای داخلی آن قرار دارد، معروف است. یعنی تعدادی کوچکترین تایل‌های مختلف رنگ که برای تشکیل شکل‌ها و طرح‌های هنری قرار داده می‌شوند و برخی از طرح های ایاصوفیه در استانبول به عنوان مجسمه‌های هنری بی‌نظیری شناخته می‌شوند. طرح‌هایی که بیشتر در دیواره های ایاصوفیه استفاده شده‌اند، شامل تصاویر امپراطوری و تصاویر مذهبی مربوط به مسیح هستند. به عنوان مثال، آیا صوفیا یک تندیس از مریم مقدس و مسیح دارد و همچنین تندیس درب امپراطوری که تصویر امپراطور لئو ششم و چند شخصیت دینی دیگر را در پشت زمینه طلایی نشان می‌دهد.

مرمر در ایاصوفیه در استانبول

عناصر مرمری برای ساختمان استفاده شده‌اند و همچنین برای دکوراسیون نیز به کار رفته‌اند. ستون‌های مرمری به عنوان قطعات اصلی در زیباسازی ساختمان استفاده شده‌اند و چندین قطعه از مناطق دوردست به آیا صوفیا منتقل شده‌اند. بخش قابل توجهی از دیوارهای آیا صوفیا با تخته‌های مرمری در انواع و رنگ‌های مختلف پوشیده شده است.

نورپردازی

نورپردازی آیا صوفیا متمایز با ساخت 40 پنجره محوطه‌ای در اطراف ممرات پایه قبه است که در غرب و شرق ساختمان به شکل نیم‌قباب گسترش می‌یابند.

ایاصوفیه در استانبول
ایاصوفیه در استانبول

سایر دنستنی ها در مورد مسجد ایاصوفیه در استانبول

آخرین افزودنی‌هایی که سلطان‌های عثمانی برای تکمیل انتقال از کلیسا به مسجد اسلامی به آیا صوفیا اضافه کردند، شامل اضافه کردن هشت نشان‌ بزرگ که بر روی ستون‌ها در صحن آیا صوفیا آویزان شده است و بر آنها نوشته‌های عربی با نام خداوند، نام پیامبر محمد (ص) و نام چهار خلیفه راشدین و دو نوه پیامبر حسن و حسین نوشته شده است.

همچنین، سلطانان عثمانی، پس از تبدیل کلیسا به مسجد، محراب، منبر و چهار مناره بلند با ارتفاع ۶۰ متر در هر گوشه اضافه کردند. یکی از این مناره‌ها با استفاده از آجر سرخ و سه مناره دیگر با استفاده از سنگ آهک سفید و سنگ شن بلند شدند.

در سال ۱۹۳۴، اولین رئیس جمهور ترکیه مدرن، مصطفی کمال آتاتورک، آیا صوفیا را به یک موزه هنری تبدیل کرد تا زیبایی ترکیب زیبای هنر اسلامی و مسیحی را ببیند. سپس آیا صوفیا در سال ۲۰۲۰ به دوباره به یک مسجد تبدیل شد. رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، درباره این موضوع گفت: “تصمیمی که در سال ۱۹۳۴ در دوران حزب واحد گرفته شد، تنها خیانت تاریخ نبود، بلکه خلاف قانون هم بود؛ زیرا آیا صوفیا متعلق به هیچ کشور یا سازمانی نیست، بلکه متعلق به وقف سلطان محمد فاتح است.” وی حقوق تاریخی و قانونی ترکیه را که به ۵۶۷ سال برمی‌گردد، تأیید کرد.

ایاصوفیه در همچنین شناخته شده به عنوان “میگالی اکلیسیا” یا “کلیسای بزرگ” است که در سال ۳۶۰ میلادی توسط امپراتور قسطنطین بزرگ ساخته شده و در دوران امپراطوری قسطنطین دوم به آن “هاگیا صوفیا” یا “مکان حکمت مقدس” نام داده شد.

 

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل