طبیعت زیبا در هلند و مناطق طبیعی این کشور

طبیعت زیبا در هلند همواره برای گردشگران جذاب است؛ اما باید گفت: 27 درصد از زمین آن زیر سطح دریا قرار دارد و پایین ترین نقطه هلند در شمال شرقی روتردام واقع شده است.

طبیعت زیبا در هلند
طبیعت زیبا در هلند

طبیعت زیبا در هلند همواره برای گردشگران جذاب است؛ اما باید گفت: هلند (به انگلیسی: Netherlands) با زمین مسطح و هموار آن مشخص می شود، 27 درصد از زمین آن زیر سطح دریا قرار دارد و پایین ترین نقطه هلند در شمال شرقی روتردام واقع شده است. حدود 6.7 متر زیر سطح دریا و به طور متوسط. ارتفاع کل کشور از سطح دریا حدود 11 متر است و به طور کلی پست‌ترین مناطق در شمال و جنوب هلند و در استان‌های زلاند و فلوولند قرار دارد و این مناطق با وجود یک مساحت وسیعی از زمین که در فواصل مستقیم طولانی امتداد می یابد، زمین هایی ایده آل برای مردم هلندی ها فعالیت های مورد علاقه خود مانند دوچرخه سواری را انجام می دهند و این کشور به طور کلی به عنوان یک کشور شهری و بسیار سرسبز شناخته می شود.

طبیعت زیبا در هلند شامل زمین‌های وحشی حاوی تپه‌های شنی و فلات‌هایی است که در امتداد سواحل نیوزیلند تا جزایر فریزی امتداد می‌یابند، طبیعت زیبا در هلند پوشیده از گیاهان مختلف است، اما برخی از آنها پوشیده از جنگل‌های کاج هستند، خاک سنگ آهک در هلند به دلیل شن و ماسه موجود است. تپه های شنی و برای رشد مزارع مناسب است گل های معروف آن در فصل بهار است و در غرب هلند زمین هایی وجود دارد که دارای بقایای گیاهی زیادی به نام پیت است و به تولید خاک حاصلخیز برای مزارع و مراتع که شامل گوسفند می شود کمک می کند. گاوهادر مورد منطقه دلتا، این منطقه مسطح است که جزایر جنوب غربی را شامل می شود و شامل خاکی از گل دریایی و گل حاصلخیز رودخانه است.

هلند همچنین شامل جزایر داخلی و رودخانه های بزرگی مانند راین ، وال و میوز است و این رودخانه ها با شاخه های خود در مرکز شهر می گذرند و نقش مهمی در تعیین چشم انداز زیبایی شناختی کشور و رودخانه های قابل کشتیرانی دارند. کانال‌ها در سراسر این ایالت تا حدود 4830 کیلومتر امتداد دارند و سدهای زیادی بر روی صدها کیلومتر ساخته شده‌اند که راه آبی مرکزی را تشکیل می‌دهند و آنها توسط زمین‌هایی از مزارع و مراتع از یکدیگر جدا شده‌اند.

توپوگرافی هلند

هلند با توجه به تفاوت ارتفاع و تشکیلات زمین شناسی برای هر منطقه به دو منطقه اصلی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

طبیعت زیبا در جنوب هلند

بیشتر مناطق پایین هلند زمین‌های مسطحی با ارتفاع کم زیر سطح دریا هستند و در شکل‌گیری جدیدتر از نواحی مرتفع هستند. آنها در عصر هولوسن که قدمت آن به حدود 10000 سال پیش بازمی‌گردد تشکیل شده‌اند. عمدتاً از ذغال سنگ نارس و خاک رس، شامل تپه های شنی و خاکریزهای زیادی است که آن را از سیل محافظت می کند، دشت های پست هلند با آبراه های طبیعی و مصنوعی تلاقی می کنند.

شمال هلند

هلند شمالی شامل مناطق خشکی است که بالاتر از سطح دریا قرار دارند و مناطق آن در عصر پلیستوسن شکل گرفته اند که قدمت آن به دوره بین 2 میلیون تا 10 هزار سال می رسد و از نظر شکل گیری قدیمی تر از هلند پایین است. از شن و ماسه و زمین های آن با تپه ها و زمین های مواج فراوان، مزارع، جنگل های جنگلی و زمین های گرمازی مشخص می شود و به طور کلی مناطق غربی و شمالی هلند دارای حدود 5 هزار پلدر – زمین های بازیابی شده از دریا – هستند که بیشتر را پوشش می دهد. بیش از 2500 کیلومتر مربع

 

بدنه های آبی در هلند

دریای شمال و سواحل اطراف

طبیعت زیبا در هلند در دریای شمال و در دلتای راین، ماوس و شلدت واقع شده است، این سواحل به سه نوع سواحل هلند، ساحل دلتا و ساحل دریای وادن تقسیم می شود. این ساحل با امواج فراوان مشخص می شود و از سواحل شنی با موانع متعدد تشکیل شده است و تپه های ماسه ای حدود 290 کیلومتر از ساحل را با ساختن ساختمان هایی مانند سدها و موانع پوشش می دهد.

دریاچه های داخلی در هلند

بخش‌های شمالی و غربی هلند شامل دریاچه‌های کوچک زیادی است و در سمت شمال شرقی بیش از 30 دریاچه وجود دارد که توسط کانال‌هایی به هم متصل شده‌اند و در اینجا برخی از بزرگترین دریاچه‌های هلند وجود دارد:

  • دریاچه IJsselmeer: ​​(به انگلیسی: IJsselmeer)، بزرگترین دریاچه کشور است که در جنوب غربی آن قرار دارد و اساساً منطقه کم عمقی از آب نمک در دریای شمال بوده و به آن دریای جنوب می گفتند. یا Zuider Zee، سپس در سال 1932 یک سد آبی به نام Afsluitdijk (به انگلیسی: Afsluitdijk) ساخته شد و آب آن شیرین و آشامیدنی شد، این دریاچه اکنون مساحت وسیعی به وسعت 1210 کیلومتر مربع را در بر می گیرد.
  • دریاچه مارکرمیر: (Markermeer)، واقع در جنوب دریاچه IJssel، دریاچه ای است که توسط سدها احاطه شده و حاوی آب شیرین است.
  • بحيرة (Fluessen).
  • دریاچه (Sloter).
  • دریاچه اسنیک.

 

جزایر هلند

طبیعت زیبا در هلند
طبیعت زیبا در هلند

هلند شامل گروهی از جزایر فریزی غربی (به انگلیسی: West Frisian Islands) است که به دلیل نفوذ آب های دریای شمال به تپه های شنی که ساحل باستانی شمالی هلند را تشکیل می دهند تشکیل شده اند.پس از آن جزایری وجود دارند.

  • جزیره تکل.
  • جزیره Vlieland که شامل پارک ملی در هلند است.
  • جزیره ترشلینگ
  • جزیره آملند
  • جزیره Schiermonnikoog

سیستم احیای زمین در هلند

هلند در طول چندین قرن در معرض سیل‌های زیادی قرار گرفت که ویرانی‌های زیادی به هلند وارد کرد و جان ده‌ها هزار نفر را گرفت، بنابراین دولت اقدامات زیادی را برای محافظت از زمین در برابر سیل‌های ناشی از آن انجام داد. آب دریا، از جمله موارد زیر:

  • ساخت تپه های مصنوعی به نام پولدر.
  • ساخت آسیاب های بادی برای استفاده در پمپاژ آب از مناطق کم ارتفاع.
  • افزایش سطح ارتفاع روستاها و مزارع.
  • ساخت سد Afsluitdijk رو به دریا.

در سال 1953، هلند نیز پروژه دلتا را به دلیل قرار گرفتن مناطق جنوبی کشور در معرض سیل که منجر به کشته شدن حدود 2000 نفر شد، انجام داد، حمایت از سدها با ایستگاه های پمپاژ غول پیکر برای کنترل سطح آب های زیرزمینی، اکنون هلند شامل شبکه ای از سدها به طول بیش از 22000 کیلومتر است، با توجه به اینکه این شبکه شامل سدهایی است که به عنوان دفاع در برابر سیلاب تعیین نشده اند،  پروژه عظیم دلتا و سایر پروژه های مهندسی نقش مهمی در حفاظت از مناطق هلند دارند. از هرگونه خسارت بیشتر ناشی از سیل در دریای شمال.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.