جزایر یونان نزدیک ترکیه

گروهی از جزایر یونانی در امتداد سواحل غربی ترکیه قرار دارند که به عنوان جزایر یونان نزدیکی ترکیه مشهور هستند، مانند جزیره لسبوس و جزیره

جزایر یونان نزدیک ترکیه
جزایر یونان نزدیک ترکیه

جمهوری یونان با آلبانی، بلغارستان، مقدونیه و ترکیه مرزهای زمینی مشترک دارد که مرز زمینی با آنها تا حدود 191 کیلومتر امتداد دارد. گروهی از جزایر یونانی در امتداد سواحل غربی ترکیه قرار دارند که به عنوان جزایر یونان نزدیک ترکیه مشهور هستند، مانند جزیره لسبوس و جزیره خیوس (خیوس)، جزیره ساموس، گروه جزایر دودکانی یا جزایر دودکانیز، علاوه بر این که برخی از آنها بسیار نزدیک به سرزمین اصلی ترکیه هستند. در ادامه به یونانی اشاره شده است. جزایر نزدیک ترکیه که به شرح زیر است:

جزیره لسبوس

جزایر یونان نزدیک ترکیه
جزایر یونان نزدیک ترکیه

لسبوس یکی از جزایر یونان نزدیک ترکیه است که در سواحل غربی ترکیه و به طور خاص در سمت شمال شرقی دریای اژه واقع شده است . این یکی از جزایر جنوبی اسپورادس بود که در آن زمان یکی از اولین مکان‌های سکونت جمعیت در دریای اژه بود، شهر میتیلین شهر مرکزی جزیره و مقر اسقف ارتدکس یونانی است.

جزیره لسبوس از نظر زمین شناسی به سواحل آسیای صغیر متصل است، اما اتصال آن توسط دو کانال کم عمق از شرق و شمال از ساحل جدا شده است که عرض آنها بین 10 تا 23 کیلومتر است و در قله مثلثی به هم می رسند. این جزیره ورودی خلیج ادرمیت ترکیه را تشکیل می دهد.

جزیره خیوس

جزیره خیوس پنجمین جزیره بزرگ یونان است و نکته قابل توجه این است که از دوران نوسنگی مسکونی بوده است. در هشت کیلومتری ساحل غربی ترکیه از دریای اژه در شرق یونان واقع شده است. طول آن از شمال به جنوب 50 کیلومتر است و دامنه آن به حدود (13-24) کیلومتر می رسد و کوه ها از شمال به جنوب در سراسر آن امتداد دارند که کوه پلینایون در آن قرار دارد که ارتفاع آن به 1297 متر می رسد و بندر خیوس در ساحل شرقی واقع شده است و بندری کوچک و امن است.

جزیره ساموس

جزیره ساموس یکی از بزرگترین جزایر دریای اژه است که مساحتی در حدود 492 کیلومتر مربع دارد، ساموس یکی از جزایر یونان نزدیک ترکیه در جنوب جزیره کیوس و شمال جزیره پاتموس و دودکانیز، دوازده یا جزایر دودکانیز و موقعیت آن نیز در سواحل آسیای صغیر واقع شده است. جزیره با فاصله 1.6 کیلومتری توسط تنگه مایکاله از آن جدا می شود و این جزیره یک واحد سرزمینی مجزا از ناحیه شمال دریای اژه محسوب می شود.

دوازدهه

جزایر یونان نزدیک ترکیه
جزایر یونان نزدیک ترکیه

Dodecanese یا Dodecanese مجموعه ای از جزایر واقع در جنوب شرقی دریای اژه است که بیشتر آنها در سواحل آسیای صغیر واقع شده اند . به پانزده جزیره بزرگ و بیش از 150 جزیره کوچک که در جمهوری گنجانده شده اند. یونان در سال 1947 پس از میلاد، و از آن زمان به یک مقصد محبوب گردشگری تبدیل شده است ، این جزایر در مرز شرقی دریای کرت واقع شده اند، همچنین به گروه جزایر اسپورادس جنوبی تعلق دارند. قابل ذکر است که تنها 26 جزیره جزایر مسکونی هستند و از مهمترین آنها می توان به جزایر دودکانیز یا دودکانیز، جزیره آگاتونیسی، جزیره کالیمنوس ، جزیره کاسوس، جزیره پاتموس، جزیره رودس، جزیره کارپاتوس اشاره کرد.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل