بزرگترین دریای جهان کدام است؟

بزرگترین دریای جهان شامل چند پهنه آبی گسترده در سراسر جهان می شود کهدر این مقاله برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

بزرگترین دریای جهان
بزرگترین دریای جهان

بزرگترین دریای جهان شامل چند پهنه آبی گسترده در سراسر جهان می شود که در این مقاله برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. آب نزدیک به 70 درصد از سیاره زمین را پوشش می دهد، زیرا به اشکال مختلفی مانند دریاها، اقیانوس ها، رودخانه ها و غیره متفاوت است. دریا به عنوان سطح آب شور بزرگتر از دریاچه شناخته می شود و این دریاها معمولاً با اقیانوس مرتبط هستند اما دریاهای نامرتبط زیادی مانند دریای خزر وجود دارد.

با این حال، اعماق دریاها تغییرات آب و هوا و آب و هوای عمومی این سیاره را کنترل می کند. روند دستیابی به چگونگی وقوع این پدیده ها هنوز ناشناخته است، به دلیل دشواری دانستن آنچه در اعماق این دریاها می گذرد و عمق آن ها ممکن است به بیش از 266.8 میلیون کیلومتر مربع برسد و بتوانیم با بحران های آینده روبرو شویم. که ممکن است رخ دهد، مانند بالا آمدن سطح دریا، مهم است که بدانیم در اعماق دریا چه اتفاقی می افتد.

بزرگترین دریای جهان

دریای مدیترانه بزرگترین دریای جهان یا همانطور که به آن دریای بین قاره ای می گویند و از جمله نام های آن انکوباتور تمدن غرب نیز می باشد. زیرا از غرب اقیانوس اطلس تا شرق قاره آسیا امتداد دارد و نمایانگر مرز بین قاره اروپا و قاره آفریقا قرار دارد. این دریا با عمق گسترده ای تا 1429 متر با مساحت تخمینی 2965800 کیلومتر مربع مشخص می شود و از اقیانوس اطلس به سمت آن می آید. دریای مدیترانه از غرب از طریق تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس متصل می شود که باریک ترین نقطه آن حدود 13 کیلومتر در سراسر کانال سوئز عرض دارد.

در زیر لیستی از بزرگترین دریاهای سطح زمین آمده است:

دریای کارائیب

دریای استوایی است که بخشی از اقیانوس اطلس است و در قسمت غربی زمین واقع شده است. وسعت دریای کارائیب حدود 2718200 کیلومتر مربع است و بیشتر قلمرو کارائیب را در بر می گیرد و عمق متوسط ​​آن 2647 می باشد. متر کل منطقه کارائیب به همراه سواحل مجاور و هند غربی را دریای کارائیب می نامند.

در دریای کارائیب بزرگترین دریای جهان، پنج حوضه وجود دارد: حوضه های یوکاتان، کیمن، کلمبیا، ونزوئلا و گرانادا. حوضه کیمن عمیق ترین نقطه دریا است که بین کوبا و جامائیکا واقع شده است. دو ترانشه اقیانوسی در کف هیسپانیولا و ترانشه پورتوریکوترانشه دریای کارائیب وجود دارد.

واقعیت این است که دریای کارائیب، بزرگترین دریای جهان نیست. دریای کارائیب، دریایی در غرب اقیانوس اطلس و در جنوب آمریکای شمالی است که به سواحل آمریکای مرکزی، جنوبی و شمالی، پورتوریکو، جزایر ویرجین ایالات متحده، هایتی، جمهوری دومینیکن، جامائیکا، کوبا، برمودا و دیگر جزایر کوچک در منطقه کارائیب مرز می‌دهد. مساحت دریای کارائیب حدود ۲٬۶۳۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، که این اندازه به عنوان یکی از دریاهای بزرگ جهان شناخته شده است، اما به هیچ وجه بزرگترین دریای جهان نیست. به عنوان مثال، دریای جنوبی در قاره آنتارکتیک، با مساحت حدود ۷٫۵ میلیون کیلومتر مربع، بزرگترین دریای جهان است.

دریای چین جنوبی

بزرگترین دریای جهان
بزرگترین دریای جهان

این دریا به دلیل استفاده در عملیات کشتیرانی تجاری دروازه تجاری مهمی برای ورود به گروه بزرگی از کشورهای جهان است و مساحت آن 2319000 کیلومتر مربع و عمق متوسط ​​آن 1652 متر است.دریای چین دارای اقتصادی است. اهمیت سیاسی برای منطقه هند و اقیانوس آرام، زیرا با بسیاری از کشورها از جمله کامبوج، سنگاپور، چین ، تایلند، اندونزی، فیلیپین، مالزی ، تایوان، برونئی، و ویتنام همسایه دریای چین جنوبی است که ژاپن و جنوب را تامین می کند. کره با داشتن سوخت و مواد خام علاوه بر اینکه مسیر اصلی عملیات صادراتی است، منطقه ماهیگیری خوبی نیز هست زیرا با وجود بهره برداری بیش از حد از منابع، غنی از موجودات زنده است.

دریای برینگ بزرگترین دریای جهان

دریای برینگ یا اقیانوس آرام، بزرگترین دریای جهان است. این دریا در اقیانوسیه واقع شده و در امتداد ساحل‌های آسیا و آمریکا از شمال به جنوب به طول حدود ۱۵٬۵۰۰ کیلومتر و از شرق به غرب به عرض حدود ۱۹٬۰۰۰ کیلومتر دراز می‌شود. مساحت دریای برینگ حدود ۱۶۹٬۲۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع است و به عنوان بزرگترین دریای جهان شناخته شده است. این دریا به دلیل مساحت بسیار بزرگ و اهمیت اقتصادی و گردشگری که دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دریای برینگ دارای جزایر زیادی است که در سواحل آن قرار دارند. برخی از معروف‌ترین جزایر دریای برینگ عبارتند از: جزایر هاوایی، جزایر الوتیان، جزایر ماریانا، جزایر ملدیو، جزایر کوک، جزایر سلیمان، جزایر مارشال و جزایر تونگا. همچنین، جزایر ژاپن، کره، روسیه، کانادا، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند نیز در سواحل دریای برینگ قرار دارند. این جزایر از لحاظ تاریخی، فرهنگی و زیست‌بوم‌های خاص، برای گردشگری و مطالعات علمی، جذابیت‌های فراوانی دارند.

خلیج مکزیک

گاهی اوقات دریای آمریکا نامیده می شود، این دریای منحصر به فرد است که در سواحل جنوب شرقی ایالات متحده بین شبه جزیره یوکاتان و فلوریدا قرار دارد و نیمه محصور است، زیرا این خلیج علاوه بر پنج ایالت با کوبا و بخش شرقی مکزیک هم مرز است. خلیج فارس از طریق تنگه فلوریدا از اقیانوس اطلس جدا می شود و از طریق کانال یوکاتان از دریای کارائیب جدا می شود. خلیج مکزیک با مساحت 1592800 کیلومتر مربع با عمق متوسط ​​1486 متر و خط ساحلی 5000 کیلومتر بزرگترین خلیج جهان است.

دریای جنوبی در قاره آنتارکتیک بزرگترین دریای جهان

در واقعیت، دریای جنوبی در قاره آنتارکتیک، بزرگترین دریای جهان نیست، اما یکی از بزرگترین دریاهای جهان است. مساحت این دریا حدود ۷٫۵ میلیون کیلومتر مربع است که بزرگترین دریای جهان نیست، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و پوشش یخبندانی گسترده‌ای که دارد، به عنوان یکی از دریاهای بزرگ جهان شناخته می‌شود. همچنین، دریای جنوبی به علت شرایط نامساعد آب و هوایی و سردی بسیار زیاد، به عنوان یکی از دریاهای مهم جهان به حساب می‌آید و نقش مهمی در حفظ تعادل زیستی جهانی دارد.
عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.