گرینلند بزرگترین جزیره جهان و شناخت کامل آن

گرینلند بزرگترین جزیره جهان است و دومین صفحه یخی بزرگ جهان پس از قطب جنوب . گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک و وابسته به آن است.

بزرگترین جزیره جهان
بزرگترین جزیره جهان

گرینلند بزرگترین جزیره جهان و دومین صفحه یخی بزرگ جهان پس از قطب جنوب است. گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک و وابسته به آن است، اما از سال 1979 از خودگردانی و سیستم آن برخوردار است

جزیره (به انگلیسی: Island) شکلی از جغرافیای پراکنده در سرتاسر زمین است که قطعه‌ ای از زمین است که در وسط منطقه‌ای از آب قرار دارد که از هر طرف احاطه شده است. مساحت جزیره متفاوت است. ممکن است سرزمین کوچکی باشد که از چند متر تجاوز نمی کند یا کیلومترها امتداد دارد و ممکن است این جزیره به خودی خود یک قاره یا کشور مستقلی را تشکیل دهد و همچنین ممکن است مجموعه ای از جزایر یک دولت کامل را تشکیل دهند. که مجمع الجزایر نامیده می شود و جزایر از نظر انواع متفاوت هستند، شش نوع جزیره وجود دارد: جزایر قاره ای، سدی، جزر و مدی، جزیره ای، مرجانی، اقیانوسی و جزایر مصنوعی.

گرینلند بزرگترین جزیره جهان

گرینلند بزرگترین جزیره جهان و دومین صفحه یخی بزرگ جهان پس از قطب جنوب است. گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک و وابسته به آن است، اما از سال 1979 از خودگردانی و سیستم آن برخوردار است. حکومت یک دموکراسی پارلمانی است. پایتخت گرینلند نووک است و به چهار شهرداری کوگالک، کاسویتسوپ، کیگاتا و سیرمسوک تقسیم شده است. گرینلند در سال 985 پس از میلاد توسط ماجراجوی نروژی اریک توروالدسون (یا به قول او اریک سرخ) با هدف جذب مهاجران به جزیره، نام گرینلند را به خود اختصاص داد.

جغرافیای گرینلند

مساحت گریزلند بزرگترین جزیره جهان 2,166,086 کیلومتر مربع است که 410,449 کیلومتر مربع آن پوشیده از برف نیست و بقیه منطقه پوشیده از برف (1,755,637 کیلومتر مربع ) است و طول سواحل آن 44,087 کیلومتر است و ارتفاع آن از سطح دریا 1,792 متر است. گرینلند همچنین دوازدهمین کشور بزرگ جهان است که در شمال آفریقای شمالی واقع شده است . بین اقیانوس منجمد شمالی، اقیانوس اطلس شمالی، در شمال شرقی کانادا.

در مورد شرایط آب و هوایی، دما بین مناطق گرینلند به دلیل مساحت زیاد آن متفاوت است، اما به طور کلی گرینلند دارای آب و هوای بسیار سرد یا به اصطلاح آب و هوای قطبی است و میانگین دما در ماه های تابستان به 10 درجه سانتیگراد می رسد، در حالی که در مناطق جنوبی میانگین دمای هوا در ماه های ژوئن، ژوئیه و آگوست به بیش از 20 درجه سانتیگراد افزایش می یابد و گرینلند با داشتن هوایی که به عنوان یکی از بهترین و خالص ترین هوای جهان طبقه بندی می شود مشخص می شود. به دلیل قرار گرفتن آن در شمال، هوا به طور کلی بسیار خشک و رطوبت آن کم توصیف می شود.

گرینلندی ها

بزرگترین جزیره جهان
بزرگترین جزیره جهان

جمعیت گریزلند بزرگترین جزیره جهان 57728 نفر است. طبق آمار سال 2016 از نظر جمعیت در رتبه 206 جهان قرار دارد. بیشتر مراکز جمعیتی در سواحل جنوب غربی جزیره متمرکز هستند و تجمعات جمعیتی محدودی در امتداد سواحل باقی مانده پراکنده شده است؛ در حالی که مناطق داخلی خالی از سکنه است. اینوئیت ها یا اسکیموها اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جزیره (88%) را تشکیل می دهند، در حالی که دانمارک و سایر مردم و قومیت ها بقیه جمعیت (12%) را تشکیل می دهند. این بر اساس آمار سال 2010 است. زبان‌های رایج در گرینلند گرینلند و دانمارکی هستند که دو زبان رسمی در آن هستند و زبان انگلیسی نیز در آنجا رواج دارد و ساکنان گرینلند علاوه بر گسترش باورهای معنوی سنتی، مذهب لوتری انجیلی را نیز پذیرفته‌اند.

تاریخ گرینلند بزرگترین جزیره جهان

تاریخچه اولین سکونت در گرینلند به حدود 2500 سال قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که مردم اینوئیت یا اسکیموها یک سری مهاجرت را از طریق جزایر قطب شمال کانادا از آمریکای شمالی به غرب گرینلند آغاز کردند و این سری از مهاجرت ها تا سال 1100 بعد از میلاد ادامه یافت. جایی که مردم الثول آخرین کسانی بودند که وارد شدند و از آن فرهنگ ها و مردمان دیگری توسعه یافتند. در سال 982 پس از میلاد، مسافر اریک سرخ پس از تبعید اشتباهی از ایسلند به دلیل ارتکاب جنایت در جزیره ای که امروزه به عنوان گرینلند شناخته می شود، ساکن شد و در سال 985 پس از میلاد هنگامی که به ایسلند بازگشت، شروع به توصیف جزیره کرد و آن را نامید. گرینلند. در سال 986 پس از میلاد، اریک سفری به جزیره ترتیب داد که منجر به توسعه دو سکونتگاه اصلی شد: سکونتگاه شرقی و سکونتگاه غربی.

در قرن یازدهم پس از میلاد مسیحیت از طریق پسر اریک، لیف اریکسون، به جزیره گرینلند رسید و مقر اسقف در سال 1126 پس از میلاد در جزیره تأسیس شد. در آغاز قرن سیزدهم پس از میلاد، مهاجران اسکاندیناوی (اسکاندیناوی) شروع به تعامل با فرهنگ اینویت کردند که در حدود سال 1100 پس از میلاد در شمال جزیره ظاهر شد. اما در قرن چهاردهم پس از میلاد، سکونتگاه‌های اسکاندیناوی احتمالاً به دلیل آب و هوای سرد شدید کاهش یافت. در قرون 16 و 17 پس از میلاد، هلندی‌ها و انگلیسی‌ها شروع به نزدیک شدن به سواحل جزیره کردند و در سال 1721 پس از میلاد، زمانی که هانس اگد یک شرکت تجاری را با اجازه پادشاهی دانمارک تأسیس کرد، تلاش‌ها برای سکونت توسط آنها آغاز شد.و در سال 1776، دولت دانمارک انحصار کامل تجارت با گرینلند را داشت و سواحل گرینلند به روی دسترسی خارجی بسته شد و تا سال 1950 بازگشایی نشد. در این دوره، دانمارک به تدریج تلاش کرد جزیره‌نشینان را وادار کند تا خود را با شرایط وفق دهند. جهان خارج بدون اینکه آنها را در معرض خطر استثمار اقتصادی قرار دهد.

در زمان اشغال دانمارک توسط آلمان در جنگ جهانی دوم ، گرینلند تحت حمایت ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، اما در سال 1945 پس از میلاد به دانمارک بازگشت. پس از جنگ، دانمارک به شکایات ساکنان جزیره در مورد مدیریت جزیره پاسخ داد و انحصار شرکت بازرگانی گرینلند در سال 1951 پس از میلاد لغو شد و سپس گرینلند در سال 1953 میلادی جزء لاینفک پادشاهی دانمارک شد. اصلاحاتی برای بهبود اقتصاد محلی، سیستم حمل و نقل و سیستم آموزشی انجام شد و در اول ماه مه در سال 1979، دانمارک به جزیره خودمختاری اعطا کرد و در قرن بیست و یکم، جنبش‌ هایی ظهور کردند که خواستار کنترل گرینلند بر کشورهای خارجی آن بودند.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.