سفر به ازبکستان و جاذبه های گردشگری این کشور

اگر روزی تصمیم به سفر به ازبکستان دارید، بازدید از شهرها و جاذبه های گردشگری این کشور باقی مانده از دل تاریخ را از دست ندهید.

سفر به ازبکستان
سفر به ازبکستان

ایالت ازبکستان در میانه قاره آسیا یا همان چیزی که آسیای مرکزی نامیده می شود، به ویژه بین رودخانه های سیر دریا در شمال شرقی آن و رودخانه آمودریا در جنوب غربی آن واقع شده است. کشوری زیبا با طبیعت خیره کننده و تاریخی طولانی. و همین موضوع آن را تبدیل به مقصد گردشگری برخی از بازدیدکنندگان از سراسر جهان کرد و اگر روزی تصمیم به سفر به ازبکستان دارید، بازدید از شهرها و جاذبه های گردشگری زیر را از دست ندهید:

  • تاشکند: پایتخت تاشکند یکی از ثروتمندترین شهرهای آسیای مرکزی است و بازتابی از پیشرفت این کشور در طول تاریخ است. در گذشته این شهر در مسیر جاده معروف ابریشم قرار داشت و نمونه های فوق العاده ای از معماری به ویژه معماری اسلامی در آن اگر می توانید از تاشکند دیدن کنید.
    از مجتمع حضرت امام و مدرسه کوکیلداش دیدن کنید و دیدن بناهای معماری شوروی مانند موزه دولتی تاریخ را از دست ندهید. پارک های شگفت انگیز و مدرن بسیاری را خواهید دید که شامل مجسمه ها، فواره ها و باغ های بی نظیر و میدان استقلال یکی از مهم ترین مکان های دیدنی پایتخت تاشکند است.
  • شهر سمرقند: سمرقند نیز یکی از مهم ترین شهرهای جاده ابریشم است و در سفر به ازبکستان مورد بازدید قرار می گیرد.که به آن «تقاطع فرهنگ ها» می گویند، شاعران و مورخان آن را مروارید جهان اسلام در شرق معرفی کرده اند، میدان رجستان یکی از مهم ترین شهرهای آن است. و جاذبه توریستی معروف در مرکز سمرقند که در درجه اول گردشگران هنگام بازدید از شهر از آن دیدن می کنند.یکی از دیدنی های مهم سمرقند مجموعه شاه زنده است که قبرستانی با زیارتگاه های آبی رنگ است که شگفت انگیز خواهید دید اگر آن را ببینید نمی توانید از آن بگذرید.
  • شهر بخارا در سفر به ازبکستان: بخارا یکی از شهرهای مقدس آسیای مرکزی است و یک شهر تجاری باستانی در مسیر جاده ابریشم و پایگاه مهم دین اسلام بوده است. مانند مقبره اسماعیل سیمونی و چند مدرسه قدیمی و همچنین این شهر دارای شهر ارک است که یکی از قدیمی ترین مکان های موجود در آن بوده و محل سکونت شاهزادگان آن بوده است و موزه های زیادی را در آن خواهید یافت که نمایانگر تاریخ باستانی این شهر و دارای مسجد جمعه است که قدمت آن به قرن هفدهم باز می گردد.
  • خیوه: یکی از مشهورترین شهرهای ازبکستان است و این شهر قبلاً مرکز تجارت مهمی در جاده ابریشم بوده که کاروانیان در سفر به چین در آنجا توقف می کردند. اما به عنوان مرکز تجارت برده نیز شناخته می شد. بیش از پنجاه جاذبه گردشگری در آن خواهید یافت و شهر به فرش بافی و مناره های فوق العاده اش مشرف بر سرتاسر شهر معروف است و برج های بلند آن را نیز خواهید دید که با کاشی های زیبا پوشیده شده است و این شهر دارای محوطه تاریخی است. به نام قلعه ایچون قلعه که یکی از معروف ترین بناهای دیدنی ازبکستان است و برای دیدن جاذبه های تاریخی و گردشگری در این مکان که قدمت آن به قرون وسطی باز می گردد، به یک روز کامل نیاز دارید.
  • موزه ساویتسکی: این موزه در شهر نوکوس واقع شده است و شامل معروف ترین آثار هنری شوروی است و حدود 90000 اثر و بیش از 15000 نقاشی را در خود جای داده است.
  • کاخ آک سرای: این کاخ در شهر شاخریسباز قرار دارد و کاخی مجلل و یکی از بزرگترین پروژه های تیمور محسوب می شود که صد سال پیش فرو ریخت و امروز مجسمه عظیم تیمور را خواهید دید.
سفر به ازبکستان
سفر به ازبکستان

مهم ترین فعالیت هادر سفر به ازبکستان چیست؟

علاوه بر بسیاری از جاذبه های گردشگری مهم در ازبکستان، فعالیت های سرگرم کننده دیگری نیز وجود دارد که می توانید در سفر به ازبکستان انجام دهید، از جمله:

  • به صحرای قیزیلکم بروید: در این بیابان می توانید یک تجربه فوق العاده داشته باشید که دارای کمپ های زیبایی است و نه تنها یک کویر است ، بلکه دریاچه ای در کنار آن به نام دریاچه آیدار وجود دارد و در اینجا می توانید در سواحل آن شنا کنید. دریاچه یا شتر سواری در وسط بیابان و گوش دادن به موسیقی محلی سنتی و سپری کردن یک شب زیبا در زیر ستاره ها و در مقابل آتش.
  • به واحه های زیبا در کوه های نوراتو بروید: این منطقه سنتپه یا سنتوپ نام دارد و در رشته کوه نوراتو قرار دارد و صخره کاری های فوق العاده ای را خواهید دید و در این مکان مشرف به دره رودخانه آسایش و آرامش را خواهید یافت. جایی که درختان گردو، پسته و میوه‌ها رشد می‌کنند و گوسفندان نیز پرورش می‌یابند، در اینجا مردم محلی دوست‌داشتنی را خواهید یافت و می‌توانید با آنها بنشینید و با آنها مخلوط شوید و آداب و رسوم آنها را کشف کنید.
  • غذاهای سنتی ازبکستان را بچشید: لذیذترین غذاهای سنتی ازبکستان را در سفر به ازبکستان می توانید در بازارهای پایتخت تاشکند و یا در بازار مرکزی شهر ناوی بیابید. غذاهای ازبکستانی به دلیل داشتن گوشت به خصوص خورش و شیشلیک معروف هستند، اما در آنجا غذاهای سبک و پیش غذای گیاهی نیز هستند.
  • به زمان جاده ابریشم برگردید: می توانید این تجربه شگفت انگیز را در سفر به ازبکستان در شهر ناوی تجربه کنید و کاروان های جاده ابریشم را تجربه کنید. و آن هم با ورود از دروازه بزرگ برای دیدن اتاق خواب ها، اصطبل های قدیمی و اقامتگاه های مستحکم که حاوی شتر، اسب، ادویه، چای، طلا، مواد معدنی مختلف، چرم، ابریشم، پنبه و تمام محصولاتی است که در آن وجود داشت. در آنجا فروخته می شود و از طریق جاده ابریشم که از ازبکستان می گذرد حمل می شود.
  • در خیابان‌های قرون وسطی بگردید: این خیابان‌های باستانی را در شهر بخارا خواهید یافت ، و این جاده‌هایی است که بازرگانان ایرانی، چینی، هندی و روسی در گذشته با یکدیگر برخورد می‌کردند، زیرا چهارراه اصلی در مسیر تجارت بودند. اما خیابان های شهر بسیار باریک و ساختمان های آن از ماسه سنگ و گنبدهای آن رنگی است و می توانید در میان مساجد، مدارس قدیمی، حمام ها و بازارها پرسه بزنید.

محبوب ترین هتل ها در سفر به ازبکستان کدامند؟

برای داشتن یک سفر لذت بخش در ازبکستان، باید در یک هتل خوب و راحت اقامت کنید.در اینجا لیست متنوعی از بهترین هتل های ازبکستان آورده شده است:

  • Hyatt Regency Tashkent: این هتل لوکس با رتبه بالا در پایتخت تاشکند قرار دارد و خدمات راحت و متنوعی را به مهمانان خود ارائه می دهد. اینترنت و پارکینگ را خواهید دید که هر دو رایگان هستند و هزینه هر شب از 140 دلار شروع می شود.
  • هتل ایچان قلعه: این هتل نیز مجلل بوده و با ساخت و ساز زیبای خود متمایز است و می توانید با 100 دلار یک شب در سفر به ازبکستان آن رزرو کنید و در ازای آن خدمات فراوان و صبحانه رایگان دریافت خواهید کرد.
  • هتل لیابی هاوس: هتل مناسبی برای کسانی است که بودجه محدودی دارند. هزینه هر شب با احتساب صبحانه و اینترنت رایگان حدود 50 دلار است.
  • هتل ازبکستان: همچنین هتل ارزانی است و پارکینگ رایگان دارد و رستوران دارد. یک شب با احتساب صبحانه برای شما 46 دلار هزینه دارد.
  • هتل اونیو پارک: این هتل از نظر قیمت خوب و متوسط ​​است و با شبی 62 دلار خدمات متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد.

بهترین زمان سال برای گردشگری در ازبکستان

بسته به دما، بهترین زمان برای سفر به ازبکستان در بهار یا پاییز است و می توان گفت فروردین بهترین زمان است و می توانید سفر خود را در ماه می یا در ماه های پاییز برنامه ریزی کنید. زیرا تابستان در ازبکستان بسیار گرم و خشک است و دما ممکن است از 30 درجه سانتیگراد نیز بیشتر شود و زمستان بسیار سرد است و به مرحله یخبندان می رسد و در ژانویه ممکن است به 2- درجه سانتیگراد برسد در حالی که جولای گرم ترین ماه و دما است. در آن به 36 درجه سانتیگراد می رسد در حالی که در ماه های بهار و پاییز حداکثر دما بین 10 تا 28 درجه سانتیگراد است.

سفر به ازبکستان
سفر به ازبکستان

هزینه گردشگری در ازبکستان چقدر است؟

هزینه گردشگری از فردی به فرد دیگر بر اساس بودجه وی و مکان هایی که در آن اقامت خواهد داشت متفاوت است و هزینه آن را می توان به سه دسته به شرح زیر برآورد یا طبقه بندی کرد:

  • اگر بودجه خوبی دارید می توانید با هزینه روزانه 135 دلار برای هر نفر به ازبکستان سفر کنید و برای اقامت در اتاق دو نفره با صبحانه در هتل چهار ستاره می توان آن را به 65 دلار تقسیم کرد. اگر به رستوران خوب بروید بین 25 تا 30 دلار در روز برای شما هزینه دارد، اما هزینه حمل و نقل و بلیط ورودی به مناظر می تواند 45 دلار برای شما هزینه داشته باشد.
  • اگر بودجه شما متوسط ​​است، می توانید با اقامت در هتل های ارزان تر، یعنی سه ستاره، در هزینه های خود صرفه جویی کنید، اما هتل های خوب و سنتی هستند، یعنی تجربه ای فوق العاده و نزدیک به جامعه محلی و قیمت های متوسط ​​خواهد بود. از این هتل ها از 35 دلار برای هر نفر در هر شب شروع می شود و غذا می توانید آن را با 15 دلار در روز در رستوران های محلی میل کنید و با حمل و نقل و بلیط ورودی روزانه 95 دلار هزینه خواهید کرد.
  • اگر بودجه شما محدود است، می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها در مکان‌های محبوب و هتل‌های دو ستاره اقامت کنید، یا می‌توانید یک اتاق را با خانواده یا دوستان خود به اشتراک بگذارید، و بنابراین هزینه اقامت در هر شب حدود 20 دلار برای شما خواهد بود، در حالی که غذا می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد. 9 دلار این غذاها را در بازارها و غرفه های بازار و کافه های کوچک پیدا می کنید و با هزینه حمل و نقل و بلیط روزانه بین 30 تا 35 دلار آمریکا پرداخت می کنید و در نهایت بلیط هواپیما و سایر هزینه ها باید محاسبه شود . بر اساس تعداد افرادی که سفر می کنند.
عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل