زبان رسمی گرجستان چیست؟

زبان گرجی زبان رسمی گرجستان است و پرطرفدارترین زبان در این کشور است، اما علاوه بر آن حدود 14 زبان دیگر در گرجستان صحبت می شود.

زبان رسمی گرجستان
زبان رسمی گرجستان

زبان گرجی زبان رسمی گرجستان است و پرطرفدارترین زبان در این کشور است، اما علاوه بر آن حدود 14 زبان دیگر در گرجستان صحبت می شود و بیش از 86 درصد از جمعیت گرجستان از آن استفاده می کنند. دارای سیستم نوشتاری مختص به خود است و به زبانهای دیگر مربوط است، چنانکه به گرجی غربی و گرجی شرقی تقسیم می شود و این زبان در بخشهایی از آذربایجان و شمال شرقی ترکیه نیز کاربرد دارد و توسعه آن به مکتوب باز می گردد. زبان تا اواسط قرن چهارم پس از میلاد، جایی که جایگزین زبان آرامی شد که در آن زمان استفاده می شد، شایان ذکر است که یکی از دشوارترین زبان ها به حساب می آمد. چون فاقد حروف اضافه است، بین جنسیت تفاوتی قائل نمی شود و گویش های گرجی زیادی وجود دارد که عبارتند از؛ امریتیک، کارتلی، آگاریان و توش.

تاریخچه زبان رسمی گرجستان

تاریخچه زبان گرجی به قرن پنجم پس از میلاد برمی گردد که در آن به صورت کتیبه نوشته می شد و بسیاری از آثار ادبی مربوط به دوره گرجستان باستان از قرن پنجم تا یازدهم پس از میلاد هنوز هم وجود دارد. زبان گرجی جدید وابسته به گویش گرجی شرقی است، این زبان در قرن دوازدهم در ادبیات ظاهر شد و تا آغاز قرن نوزدهم برای اهداف مذهبی استفاده می شد و حروف آن از الفبای یونانی مشتق شده بود.

حقایق زبان گرجی

زبان رسمی گرجستان یکی از قدیمی ترین زبان های جهان است و الفبای خاصی دارد که با هر زبان دیگری متفاوت است و در اینجا به برخی از حقایق مربوط به آن اشاره می کنیم

  • خط گرجی حروف بزرگ ندارد، زیرا سه، چهار یا حداکثر هشت مصوت در یک کلمه دیده می شود.
  • مشکل زبان گرجی در سیستم فعل آن است نه در یادگیری آن .
  • تنها چهار میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند که بیشتر آنها در گرجستان زندگی می کنند.
  • حداقل از 18 گویش تشکیل شده است.
  • اعداد گرجی زبان رسمی گرجستان مشابه اعداد فرانسوی است.
عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل