جنگل بارانی آمازون در کجا واقع شده است؟

جنگل بارانی آمازون یکی از بزرگترین جنگل های جهان از نظر مساحت و قدمت است که قدمت آن به بیش از پانصد میلیون سال می رسد.

جنگل بارانی آمازون
جنگل بارانی آمازون

جنگل بارانی آمازون یکی از بزرگترین جنگل های جهان از نظر مساحت و قدمت است که قدمت آن به بیش از پانصد میلیون سال می رسد که منجر به تغییرات قابل توجهی در آن شد زیرا بیش از نیمی از گونه های شناخته شده وجود دارد. موجودات زنده روی زمین، و انواع بسیاری از درختان، گیاهان، حشرات و ماهی ها وجود دارد. علاوه بر پنج منبع آب شیرین.

سایت جنگل بارانی آمازون

جنگل آمازون در قاره آمریکای جنوبی و در مناطق وسیعی از برزیل و برخی مناطق مجاور مانند گویان، پرو، ونزوئلا و اکوادور با مساحتی در حدود پانصد و پنجاه میلیون هکتار واقع شده است. نقش اساسی در فرآیند فتوسنتز که گیاهان در آن با تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن که مهمترین عنصر برای همه موجودات است زیرا موتور اصلی فرآیند تنفس است. باید توجه داشت که درصد اکسیژن ساطع شده از این جنگل ها معادل حدود 20 درصد از کل محتوای اکسیژن موجود در جو است.

ویژگی های جنگل های آمازون

  • آب و هوا در طول سال معتدل است: دما به 27 درجه سانتیگراد می رسد، زیرا در جنگل های بارانی آمازون طبقه بندی می شود، در حالی که میزان بارندگی سالانه حدود 440 سانتی متر است.
  • رودخانه آمازون: رودخانه آمازون به عنوان دومین رودخانه طولانی جهان پس از رود نیل طبقه بندی می شود، رودخانه ای است که اسپانیایی ها در طول سفرهای خود در جستجوی طلا در قاره آمریکای جنوبی آن را کشف کردند. در اقیانوس اطلس، مقداری معادل یک پنجم آب آلوده به رودخانه های دیگر و لازم به ذکر است که جریان آن با وسعت حوضه حدود 7 میلیون کیلومتر مربع قوی ترین جریان در جهان محسوب می شود و معادل 25 درصد آب شیرین تولید می کند. نسبت به سایر رودخانه ها بیش از دویست گونه حشرات و پستانداران را در خود جای داده است و با وجود آن به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی خط استوا و دمای بالا و حشراتی که باعث بیماری ها و اپیدمی های خطرناک می شوند تردد کمی در آن وجود دارد.

آسیب به جنگل های آمازون

جنگل بارانی آمازون
جنگل بارانی آمازون
  • نقض ناعادلانه طبیعت با توجه به باروری زندگی در آن، موقعیت ممتاز آن و عدم توجه به حفظ چرخه حیات در آن.
  • ریشه کن کردن گیاهان در جنگل بارانی آمازون، ریشه کن کردن درختان و فرسایش خاک به بهانه احداث بزرگراه برای اتصال مناطق اطراف، علاوه بر احداث مناطق مسکونی در حاشیه آنها.
  • بهره برداری از اراضی برای کشت مواد مخدر و تبدیل برخی از آنها به آزمایشگاه تولید مواد مخدر و سپس ارسال به کشورهای همسایه.
  • انقراض برخی از گونه های درختی مانند ماهون به دلیل ریشه کن شدن آن به دلیل ارزش بالای چوب آن.
  • بسیاری از رودخانه های آن خشک شدند و ماهی های زیادی در آنها مردند.
  • تولید مقادیر زیادی کربن در کنار جنگل بارانی آمازون که به گرم شدن کره زمین کمک می کند.
عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل