آیا سفر به ترکیه ویزا لازم دارد؟

آیا سفر به ترکیه ویزا لازم دارد؟ اگر بخواهیم به صورت بسیار خلاصه به این سوال پاسخ دهیم باید گفت بدون ویزا سفر به این کشور امکان پذیر است.

سفر به استانبول با تور
سفر به استانبول با تور

یکی از سوالاتی که معمولاً برای مسافرین کشور ترکیه پیش می آید. این است که آیا سفر به ترکیه ویزا لازم دارد؟ اگر بخواهیم به صورت بسیار خلاصه به این سوال پاسخ دهیم باید گفت که سفر به ترکیه بدون انجام امورات مربوط به ویزا و دریافت ویزای مسافرتی و ویزای اقامتی به این کشور امکان پذیر است.

آیا سفر به ترکیه ویزا لازم دارد؟

سفر به برخی از کشورها به دلیل وجود قراردادهای دوطرفه ما بین مبدا و مقصد بدون نیاز به استفاده از ویزا امکان پذیر می باشد. از این رو باید گفت کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که به دلیل سیاست جذب مسافر حداکثری از سراسر جهان لزوم صدور ویزا برای ورود به این کشور را برای مسافرین ایرانی لغو کرده است.

همچنین مسافری که از کشور ترکیه می خواهند وارد کشور ایران شوند نیز به صورت متقابل نیاز به اخذ روادید ویزا ندارند. بنابراین دو کشور ایران و ترکیه را میتوان طرفین قرارداد برای مسافرت های بدون ویزا به حساب آورد که همه سال شاهد ترانزیت و مسافرت های بسیار متفاوت از طریق تجارت مسافرین سیاحتی و موارد دیگری از این دست ما بین دو کشور هستیم.

اما در پاسخ به سوال آیا سفر به ترکیه ویزا لازم دارد؟  باید نقطه دیگری را نیز بیان کرد که شامل موارد زیر می‌شود.

کشور ترکیه نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر به منظور اقامت طولانی مدت و یا به منظور انجام مسافرت های خاصی امکان دریافت روادید را پدید می آورد. برای مثال کسانی که رفت مسافرت به قبرس از جمله توابع کشور ترکیه را دارند می بایست ویزای اقامتی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

البته این در شرایطی است که مسافرین قصد اقامت بیشتر از سه ماه را داشته باشند.

همچنین باید یادآور شد که به ازای هر سه ماه مسافرت به کشور ترکیه امکان حضور سه ماه از مسافرین سلب شده و امکان اقامت طولانی مدت برای آنها وجود ندارد. بنابراین در صورتیکه نیازمند اقامت بیش از سه ماه در این کشور هستید می بایست زمینه های مورد نیاز جهت اخذ روادید مشخص دارای زمان طولانی مدت را فراهم بیاورید.

بعد از سه ماه اقامت چه کنیم؟

سفر به استانبول با تور
سفر به استانبول با تور

همانطور که گفتیم بعد از سپری شدن سه ماه قامت در کشور ترکیه مسافری نیازمند برگشت به کشور مبدا و سپری شدن مدت خاصی از سال به منظور مراجعه مجدد به این کشور هستند.

البته باید یادآور شد مسافری میتوانند سه ماه مسافرت خود را به صورت بازه های زمانی کوتاه مدت تقسیم بندی کرده و مسافرت های متعددی را در این کشور سپری کنند.

برای مثال یک ایرانی میتواند در طی سال ۹۰ مسافرت یک روزه به این کشور داشته باشد.

البته باید یادآور شد که کشور ترکیه امکان مسافرت های پی در پی و بدون اقامت سه ماهه را نیز فراهم آورده است که شرایط مطلوب برای مسافرت های بدون دغدغه را به وجود می‌آورد

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.