رشته کوه هیمالیا در کدام فلات است

رشته کوه هیمالیا در سراسر شمال شرقی هند امتداد دارد و تقریباً 2400 کیلومتر که از هند، پاکستان، افغانستان، چین، بوتان و نپال می گذرد.

رشته کوه هیمالیا
رشته کوه هیمالیا

رشته کوه هیمالیا در سراسر شمال شرقی هند امتداد دارد و تقریباً 2400 کیلومتر را پوشش می دهد که از هند شروع می شود، از پاکستان، افغانستان، چین، بوتان و نپال می گذرد. ​​رشته های موازی عبارتند از: هیمالیا بزرگ، هیمالیا کوچک. هیمالیا و هیمالیاهای بیرونی هیمالیا که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است، بلندترین رشته کوه جهان در شمال فلات تبت و در جنوب دشت هندو-گنگ است، به طوری که هیمالیا تشکیل می شود. مرز شمالی شبه قاره هند و شامل یکی از ده قله مرتفع سطح زمین، کوه اورست است.

هیمالیا شامل رشته‌های کوچکی است که از سرزمین اصلی چین در شرق شروع می‌شود و در غرب به پاکستان می‌رسد و بزرگترین رشته کوه جهان را تشکیل می‌دهد که در کل در قاره آسیا واقع شده است و لنگر غربی آن در پاکستان و شرق آن قرار دارد. لنگر در کوه Namcha Barua قرار دارد.
این زنجیره کوه ها بخشی از یک کمربند کوهستانی وسیع است که در نیمه راه جهان از شمال آفریقا تا سواحل اقیانوس آرام در جنوب شرقی آسیا امتداد دارد و از غرب به شرق در پاکستان امتداد دارد. بخشی از منطقه کشمیر و قله Namjajbarwa در منطقه خودمختار تبت در چین و بین این دو انتهای غربی و شرقی ایالت های نپال و بوتان قرار دارد و عرض این زنجیره بین 200 تا 400 کیلومتر است.
مساحت کل به 595000 کیلومتر مربع می رسد و حدود 83900 کیلومتر مربع در کنترل پاکستان است در حالی که چین 36000 کیلومتر مربع واقع در منطقه لاداخ را کنترل می کند.

توپوگرافی رشته کوه هیمالیا

رشته کوه هیمالیا
رشته کوه هیمالیا

زمین رشته کوه هیمالیا با شیب ملایم شمالی و شیب جنوبی تند مشخص می شود. این شیب جنوبی در ارتفاع 6000 تا 7000 متری بالای رودخانه آبخوان و دشت هند قرار دارد و این یک مانع طبیعی بزرگ برای جلوگیری از جنوب غربی است. باران های موسمی از اقیانوس هند، بنابراین تجمع برف کمتر است در دامنه جنوبی، زیرا بادهای موسمی مرطوب و گرم جنوب غربی، بارش های شدیدی را به دامنه جنوبی می آورد.

ظاهر طبیعی کوه ها نیز با افزایش ارتفاع تغییر می کند و یک کمربند طبیعی عمودی شفاف را تشکیل می دهد که به 3 منطقه مختلف از جنوب به شمال تقسیم می شود. منطقه جنوبی به نام کمربند تپه‌های Piedmont در ارتفاع 700-1000 متری از سطح دریا، منطقه مرکزی به نام کمربند کوه کوچک با ارتفاع 3500-4000 متر از سطح دریا و منطقه شمالی به نام کمربند بزرگ هیمالیا تقسیم می شوند.
تغذیه کننده اصلی هیمالیا که از چندین کمربند کوهستانی به عرض 50-60 کیلومتر با ارتفاع متوسط ​​6000 متر از سطح زمین تشکیل شده است و شامل چندین قله کوه با ارتفاع بیش از 7000 متر از جمله قله اورست است. همچنین شامل تقریباً 15000 یخچال طبیعی و یکی از مهم ترین رودخانه های بزرگ جهانی است که مسیر خود را از این کوه ها آغاز می کند. رودخانه سند، رود گنگ، رود برهماپوترا و رودخانه یانگ تسه.

قله های هیمالیا

هیمالیا شامل 14 قله کوه به ارتفاع بیش از 8000 متر است و قله اورست با ارتفاع 8849 متر از سطح دریا مرتفع ترین کوه در این زنجیره است علاوه بر قله های بسیاری که مهمترین آنهاست. عبارتند از:

  • کاراکورا
  • کایلاش.
  • نانگا باربت.
  • آناپورنا

آب و هوای هیمالیا

هیمالیا به دلیل توپوگرافی متفاوت و مناطق وسیعی که پوشش می دهد آب و هوای بسیار متفاوتی دارد. بارش های موسمی حمل و نقل را در هیمالیا مختل می کند زیرا باعث رانش زمین بزرگ می شود، بنابراین سفرهای کوهنوردی در بهار بین آوریل تا مه و علاوه بر فصل پاییز از اکتبر آغاز می شود. تا نوامبر، به این معنی که آنها در 5 فصل هستند. تابستان، موسمی، پاییز، زمستان و بهار.

در مورد قسمت غربی رشته کوه هیمالیا، به ویژه در غرب دره کشمیر و دره سند; در فصل بهار در معرض باران است و پرباران ترین ماه های آن ماه های مارس و آوریل است و آب و هوای شمال هیمالیا، آب و هوای بیابانی خشک و سرد است و شاهد وزش بادهای فراوان علاوه بر بارش برف در اواخر زمستان و ماه های بهار و به طور کلی آب و هوای هیمالیا بسته به ارتفاع متفاوت است. به ازای هر 1000 متر ارتفاع، دما حدود 6.5 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

نتیجه

رشته کوه هیمالیا یکی از مهم ترین و معروف ترین کوه های جهان است که خانه 14 قله بلندترین کوه جهان است که مهمترین آنها اورست است که این زنجیره شهرت گسترده خود را به ارمغان آورده است. بسیاری از رودخانه‌های مهم مانند سند، گنگ و غیره، آن را به یک منطقه و آب و هوای متنوع تبدیل می‌کند، زیرا بین چندین کشور گسترش می‌یابد تا تحت حاکمیت این کشورهای مختلف قرار گیرد، و یک مقصد گردشگری جهانی برای کوه‌نوردان و گردشگران است.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.