گردشگری در لبنان و تاثیر آن بر اقتصاد و فرهنگ این کشور

گردشگری در لبنان یکی از مهم ترین درآمدهای مالی دولت را تشکیل می دهد، زیرا بستگی زیادی به مهاجران لبنانی دارد که به این کشور سفر می کنند.

گردشگری-در-لبنان
گردشگری-در-لبنان

لبنان با جاذبه های گردشگری طبیعی و باستان شناسی فراوانی که در قلمرو آن واقع شده و گسترش یافته است و همچنین فرهنگ توریستی که در طول تاریخ دارد مشخص می شود. گردشگری در لبنان یکی از مهم ترین درآمدهای مالی دولت را تشکیل می دهد، زیرا بستگی زیادی به مهاجران لبنانی دارد که به این کشور برای گذراندن تعطیلات خود در ایالت در طول تابستان باز گشته اند.

آثار باستانی لبنان به گونه ای متفاوت است که تاریخ دنیای باستان و مدرن را منعکس می کند. این شامل معابد رومی، شهرهای فنیقی، قلعه‌ های صلیبی، حمام‌ های عثمانی، مساجد ممالیک و کلیساهای باستانی، علاوه بر جاذبه‌ های طبیعی آن مانند سواحل زیبای واقع در دریای مدیترانه و غارهای آهکی است. غذاهای لبنانی یکی از غذاهای لبنانی است معروف ترین آشپزخانه های بین المللی، همچنین یکی از کشورهای عربی است که در آن می توان ورزش های زمستانی مانند اسکی را در بسیاری از پیست های اسکی کوهستانی انجام داد. لبنان نیز به خاطر زندگی مرفه و فعال خود در طول شب ها مشهور است.

اهمیت گردشگری در لبنان

بخش گردشگری در لبنان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی این کشور و یکی از بخش های رو به رشد است که نرخ رشد این بخش از سال 2014 به 10 درصد رسیده است. این بخش که منبع اصلی درآمد محسوب می شود و فرصت های شغلی در سال 2018 میلادی 19.1 درصد از کل درآمد داخلی لبنان را تشکیل می دهد.
ارزش درآمدهای گردشگری لبنان در این سال بالغ بر 10.4 میلیارد دلار آمریکا بوده و تعداد گردشگران در پایان سال به نزدیک به 1.9 رسیده است. میلیون نفر و اروپایی ها بیشترین سهم از این تعداد را به خود اختصاص داده اند، زیرا 36 درصد از کل گردشگران را تشکیل می دهند و پس از آن اعراب تا 29 درصد قرار دارند و این تعداد زیاد گردشگران با هزینه های مالی زیادی توسط این گردشگران همراه است. درصد هزینه های شهروندان سعودی در سال 2017 به 14 درصد از کل درصد گردشگرانی که هزینه کرده اند، رسیده است و پس از آن امارات با 12 درصد و سپس کویت با 7 درصد، بخش گردشگری را به خود اختصاص داده است. از جایگاه مهمی در حجم سرمایه گذاری های سپرده شده به آن، حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری در سال 2018 بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده است که پیش بینی می شود حجم این سرمایه گذاری ها در دهه آینده 2.7 درصد افزایش یابد. لبنان 144300 شغل مستقیم ایجاد کرده است که معادل 6.7 درصد از کل مشاغل موجود در این کشور است.

انواع گردشگری در لبنان

گردشگری فرهنگی و تفریحی

لبنان با وجود جاذبه‌ های گردشگری فرهنگی و باستان‌ شناسی بسیاری که در بخش‌ های مختلف قلمرو آن از جمله ویرانه‌ های بعلبک گسترش یافته است، مشخص می‌ شود. ویرانه‌ های شهر بعلبک لبنان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و گنجینه‌ های باستان‌ شناسی لبنان به حساب می‌ آیند. از سال 9000 قبل از میلاد، بعلبک یکی از مکان‌ هایی بود که تمدن‌ های مختلف باستانی در آن پایه‌ گذاری شدند. علاوه بر موزه ملی بیروت، که مکانی جامع است که دارای بناهای تاریخی بسیاری است که متوالی تمدن ها و میراث فرهنگی بزرگ دولت لبنان را در خود جای داده است.

گردشگری طبیعی در لبنان

لبنان دارای مکان های گردشگری طبیعی بسیاری است، از جمله غار جیتا که یکی از غار های طبیعی در منطقه کسروان لبنان محسوب می شود.  علاوه بر ذخیره‌گاه سدر الشوف که در مناطق وسیعی وسعت دارد و معادل پنج درصد از کل مساحت لبنان را در بر می‌گیرد. قلمرو این ذخیره‌گاه طبیعی که مساحتی در حدود 500 کیلومتر مربع ( 50000 ) را در بر می‌گیرد. هکتار)، شامل یک چهارم از جنگل های سرو باقی مانده در لبنان است. در میان دیگر مکان‌ های طبیعی لبنان، آبشار دره باتر یکی از بهترین مکان‌ ها برای بازدید است، زیرا طبیعت خیره‌ کننده و منظره عالی آن متمایز است.

گردشگری روستایی در لبنان

گردشگری روستایی نقطه مقابل گردشگری کلاسیک است که در آن منظور از بازدیدکننده مناطق شهری با ویژگی های شهری مدرن و تراکم جمعیت بالا است. یک گردشگر از این نوع می خواهد به روستاها و روستاها برود تا با ساکنان محلی خود یک تجربه تعاملی واقعی داشته باشد. با انجام این نوع گردشگری، با ساکنان این مناطق آمیخته می شوند و با آنها فعالیت های زیادی مانند کشاورزی، برداشت محصول و آواز خوانی و گاهی تهیه غذاهای سنتی خود را انجام می دهند و علاوه بر شرکت در جشن های محلی، بازدید از اماکن مذهبی و کارخانه ها. ، اسب سواری، ماهیگیری و چیزهای دیگر.

دست اندرکاران بخش گردشگری روستایی در لبنان توانستند از مناطق جذاب روستایی کشور که در ذخایر، جنگل ها و مهمانخانه های روستایی حضور داشتند، بهره ببرند و آنها را بر اساس کارآفرینی به یک مقصد گردشگری برجسته در سطح منطقه ای و بین المللی تبدیل کنند. روحیه ای که لبنانی ها از آن لذت می برند و حس نوآوری و خلاقیت آنها علاوه بر تجربیات متنوع آنها در توسعه پروژه های گردشگری روستایی، این امر در گسترش بازارهای مواد غذایی و محصولات سنتی، فعالیت های گردشگری کشاورزی و فرهنگی، فعالیت های کمپینگ و دیگر منحصر بفرد ها نمایان شد. فعالیت هایی که منجر به تعدادی از مزایای اقتصادی و اجتماعی شده است که در نتیجه افزایش فعالیت های سرمایه گذاری و برنامه های مسئول تامین مالی این نوع ابتکارات و پروژه ها است.

گردشگری مذهبی

لبنان به دلیل دارا بودن میراث فرهنگی مذهبی متنوع متمایز است و با گذشت زمان این کشور محلی برای رشد دو دین از بزرگترین و رایج ترین دین در جهان اسلام و مسیحیت بوده است که در ساخت جامعه لبنان منعکس شد. سرشار از اعتقادات مذهبی و کثرت گرایی فرهنگی از جمله نشانه های مذهبی در لبنان. کلیسای جامع بانوی لبنان که در فلات حریسه مشرف به خلیج جونیه قرار دارد و در این کلیسای جامع مراسم مذهبی مسیحی مانند نماز و عقد برگزار می شود که تعداد زائران این مکان مقدس در طول ماه 1398 دو برابر می شود. ماه مه که ماه اختصاص به مریم مقدس است.  علاوه بر مسجد بزرگ عمری که قسمت هایی از آن بر بقایای یکی از قلعه های صلیبی ساخته شده است. ساخت این مسجد در صیدا به اواخر قرن سیزدهم بر می گردد. مناره مسجد ساخته شده است. توسط عثمانی ها در قرن نوزدهم و از دنیای دینی دیگر در لبنان; صومعه سنت مارون آننایا. مسجد اعظم و بسیاری دیگر.

بهترین زمان برای گردشگری در لبنان

لبنان با گرمای زمستان خود مشخص می شود، بنابراین ماه های بین دسامبر و مارس تا حدودی ماه های گرم در نظر گرفته می شوند و دمای آن بین 10 تا 20 درجه سانتیگراد است و این مکان را به محیطی پر از تضادهای زیبا تبدیل می کند که گردشگران را به بازدید از بسیاری از افراد تشویق می کند. بناهای تاریخی در مسیر ساحل و انجام برخی ورزش های زمستانی بدون قرار گرفتن در معرض سرمای سخت زمستان، در حالی که فصل بهار، به ویژه ماه های آوریل و می، فرصتی عالی برای کشف زیبایی های طبیعی این کشور است، جایی که آب و هوا با افزایش دما به 15 درجه سانتیگراد در محیطهای کوهستانی و بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد در مناطق ساحلی به ایده آل نزدیکتر است.

در حالی که ماه های بین ژوئن و سپتامبر فضای تابستانی عالی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند، که این کشور را به یک مقصد گردشگری متمایز تبدیل می کند، زیرا آب و هوای تابستانی و دمای بین 20 تا 32 درجه سانتیگراد، گردشگران و لبنانی ها را ترغیب می کند تا برای لذت بردن به سمت سواحل حرکت کنند. آفتاب و شفافیت هوا، در حالی که طرفداران هوای کمتر گرم می توانند به مناطق کوهستانی بروند، جایی که دمای آن بین 6 تا 22 درجه سانتیگراد است و جدای از همه اینها، مسافرانی که به دنبال گشت و گذارهای دلپذیر در مزارع سیب در شمال هستند و مرکبات در جنوب و تجربه بازدید از بناهای تاریخی در فضایی به دور از شلوغی می تواند به این کشور در فصل پاییز به خصوص در ماه های مهر و آبان که دمای هوا در مناطق کوهستانی و 15 تا 28 درجه سانتیگراد در سواحل بین 5 تا 20 درجه سانتیگراد در نوسان است.

مهم ترین فعالیت های گردشگری در لبنان

تنوع زیستی که لبنان در نتیجه موقعیت جغرافیایی متمایز خود به دست آورده است، یک مقصد گردشگری ایده آل برای دوستداران طبیعت و جلوه های آن ایجاد می کند. در میان جنگل های سر به فلک کشیده سرو، قله های سفید کوه و رودخانه های تازه ای که از ذوب شدن برف تغذیه می شوند، وجود دارد. انواع فعالیت های توریستی که گردشگر می تواند در طول تعطیلات خود انجام دهد. آسمان آبی و هوای با طراوت آن گرمای آب های مدیترانه که نور خورشید در آن منعکس می شود و استراحتگاه های ساخته شده در سواحل به وفور برای شما جذاب است. بازدیدکنندگان، به ویژه کسانی که وسوسه می شوند برخی از ورزش ها مانند شنا، غواصی و موج سواری را انجام دهند، در حالی که عاشقان ماجراجویی و هیجان در این کشور چیزی را می یابند که اشتیاق آنها به ورزش های دیگر مانند: تیراندازی با کمان، دوچرخه سواری در کوهستان، و چتربازی از ارتفاعات بالا را برآورده می کند.

اسکی و ورزش های زمستانی

مشخصه لبنان در دسترس بودن مکان‌ های زیادی است که در آن‌ ها می‌ توان اسکی یا سایر ورزش‌ های زمستانی را تمرین کرد، و این مکان‌ ها بین فلات‌ های یخی که می‌ توان با همراهی گروهی از راهنمایان تور و ماجراجویان از آن بازدید کرد و استراحت‌ گاه‌های توریستی که ارائه می‌ کنند، متفاوت است. بازدیدکنندگان با امکان اسنوبورد برای تمامی سطوح و همچنین امکانات ورزشی برای این نوع ورزش ها، لبنان دارای شش استراحتگاه برای اسکی و اسنوبورد است. این استراحتگاه ها از نظر ارتفاع مکان و سطح خدمات و زیرساخت های موجود متفاوت هستند. به آنها، با حضور برخی از محصولات که می توان با عضویت در آن، زمانی را در آنها سپری کرد.

گردشگری-در-لبنان
گردشگری-در-لبنان

پیاده روی و کوهنوردی

یک بازدیدکننده به لبنان میتواند در مکانهای متنوعی قدم بزند که با زمین‌ های متفاوت و زیبایی مناظر شان متمایز می‌ شوند و همچنین مکان‌ های تاریخی بسیاری وجود دارد و افراد زیادی هستند که سفرهای گردشگری را با هدف پیاده گردی و کاوش در مکانها سازماندهی می‌کنند. ذخیره‌گاه سرو تنورین ذخیره‌گاه هورش هدن یکی از مکان‌های طبیعی و حفاظت‌گاه طبیعت چوف است که به خاطر شکوه و عظمت پیاده‌روی معروف است، همچنین می‌توانید در بسیاری از مکان‌های فرهنگی در لبنان پیاده‌گردی کنید. به عنوان دره قادیشا و پارک مکمل شما همچنین می توانید در دره آدونیس که بر اساس برخی از افسانه های یونانی به عنوان محل داستان عشق حماسی معروف است، سرگردانی را تجربه کنید.

اگر کسی بخواهد ماجراجویی هیجان انگیزتر و هیجان انگیزتر از رومینگ و پیاده روی را تجربه کند، لبنان مکان مناسبی برای چنین موضوعی است، زیرا لبنان یکی از معدود کشورهایی است که گزینه های کوهنوردی متنوعی را در خود جای داده است. قله ها یا حتی قله هایی که نیاز به مهارت های بالا نوردی دارند و همچنین بسیاری از مناطق با بخش های صخره ای طبقه بندی شده بر اساس سیستم طبقه بندی فرانسوی از 3 تا 8 مانند منطقه Tannourine و گردشگر می تواند نقشه های توپوگرافی برای صعود را از طریق یک شرکت گردشگری تهیه کند. سفرهای کوهنوردی متنوعی را سازماندهی می کند که تمامی سطوح و مهارت ها را در نظر می گیرد.کوه هرمون که ارتفاع آن به 2814 متر می رسد و کوه مکمل از جمله ارزش هایی هستند که چالش سختی را برای تمرین کنندگان این ورزش نشان می دهند.

خرید

در روزگاری که انجام برخی ورزشها برای بسیاری از گردشگران شور و شوق است، برخی دیگر علاقه خود را در انجام انواع خرید می‌ بینند که در بسیاری از مناطق لبنان مانند اشرفیه، حمره، جونیه و سایر مناطقی که توانسته‌ اند آن را حفظ کنند، مییابند. همگام با روندهای مد بین المللی در رم، پاریس و لندن، جایی که بیننده انعکاس همه اینها را در طراحی لباس ها، زیور آلات، دکوراسیون داخلی خانه و دیگر طرح هایی که با مدرنیته، ظرافت و پیچیدگی مشخص می شد، می بیند.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل