ویژگی های تمدن فراعنه

از ویژگی های تمدن فراعنه این است که آن‌ها جسدهای مرده خود را در آرامگاه‌ها نگه می‌داشتند و اشیای باارزشی مانند طلا و جواهرات و ...

ویژگی های تمدن فراعنه
ویژگی های تمدن فراعنه

سابقاً، مصریان به باور زندگی پس از مرگ داشتند و برای این منظور از روش مومیایی کردن استفاده می‌کردند. از ویژگی های تمدن فراعنه این است که آن‌ها جسدهای مرده خود را در آرامگاه‌ها نگه می‌داشتند و اشیای باارزشی مانند طلا و جواهرات، میزها و کمدهای زینت‌دار را همراه با آن‌ها قرار می‌دادند. زیرا فکر می‌کردند که مردگان آن‌ها را به زندگی پس از مرگ خودشان می‌برند. علاوه بر این، مصریان به چندین خدایان پرستش می‌کردند؛ مانند پرستش خدای جهان پایینی، اوزیریس، و خدای خورشید، آمون-رع و غیره. آن‌ها بسیاری از معابد و آرامگاه‌ها را ساختند.

معماری مصری از ویژگی های تمدن فراعنه

طریقه‌ی طراحی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بود که زمان فراعنه را متمایز می‌کرد. آن‌ها از نوشتار هیروگلیفی، تصاویر و الگوهای هندسی برای نوشتن بر روی دیوارهای آرامگاه‌ها یا معابد استفاده می‌کردند. از جمله طرح‌های معروف فراعنه می‌توان به ابوالهول و هرم‌ها و ستون‌ها و طراحی‌های پیچیده معماری و هنری در آن‌ها اشاره کرد.

سبک نوشتار

ویژگی های تمدن فراعنه
ویژگی های تمدن فراعنه

سبک نوشتار هیروگلیفی، معروف‌ترین روش نگارش در مصر فرعونی است، و هدف اصلی اختراع این نوشتار، ثبت اطلاعات مهم مانند اطلاعات دینی و دولتی بود. مصریان با استفاده از این نوشتار، بر دیوارهای معابد و برگ‌های پاپیروس نوشته می‌شدند.

طبقات اجتماعی از ویژگی های تمدن فراعنه

افراد به طبقات اجتماعی تقسیم می‌شدند و این طبقات در یک هرم اجتماعی پیچیده قرار داشتند که از فرعون و خدایان شروع شده و با طبقه برده‌ها ختم می‌شد. هیچ شخصی نمی‌توانست به رتبه‌ای که در طبقه اجتماعی خود بود، صعود کند.

شغل‌ها از ویژگی های تمدن فراعنه

شغل‌ها در حضارت فرعونی بسیار متنوع بود و افراد در شغل‌های مختلفی مانند نانوایان، سربازان، کشاورزان، بازرگانان، صیادان، صنعتگران و هنرمندان فعالیت می‌کردند. بسیاری از شغل‌ها به ارث برده می‌شدند، به طوری که پسر شغل پدرش را به ارث می‌برد و به فرزند خود نیز این شغل را می‌آموزاندند. همچنین، کار در هنر و نوشتار، بهترین شغل‌ها در این حضارت محسوب می‌شدند. علاوه بر این، شغل فرعون که شامل نظارت بر مردم، قانون‌گذاری و جمع‌آوری مالیات بود.

حکومت

از دیگر ویژگی های تمدن فراعنه، حکومت بر پایه دین متمرکز بود و یک حکومت سلطنتی-تئوقراطی بود. پادشاه از طرف خدایان انتخاب می‌شد تا اراده آنان را نمایند و قوانین و سیاست‌ها را تعیین کنند. همچنین او واسطه‌گر بین خدایان و مردم بود.

ویژگی‌های دیگر

فراعنه با ویژگی‌های دیگری نیز متمایز بود. از جمله، شهرهای پیشرفته‌ای که از روی روستاهایی که در کنار رودخانه نیل وجود داشتند، به وجود آمدند. همچنین از موسساتی مثل حکومت غذایی برخوردار بودند و از فناوری‌های پیشرفته مانند پزشکی پیشرفته استفاده می‌کردند.

فراعنه

فراعنه یا حضارت باستانی مصر، یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین حضارت‌های تاریخ بشر بود که به بیش از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و در منطقه شمال آفریقا بسیار تأثیرگذار بود. این حضارت با ویژگی‌هایی مانند حاکمانش، زبانش، آب و هوایش، دینش و روش نوشتارش متمایز بود.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل