عجایب هفتگانه جهان باستان و جدید

عجایب هفتگانه جهان شامل سه گروه باستانی، جدید و طبیعی می شود که ما در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

معبد آرتمیس
معبد آرتمیس

دلیل اینکه بیشتر عجایب هفتگانه باستانی جهان باقی نمانده است به دلایل مختلفی است که در طول تاریخ گذشته است. چه اعمال انسان مانند جنگ باشد و چه در اثر عوامل طبیعی مانند زلزله و عوامل جوی، اما این آثار و شگفتی ها حتی پس از گذشت مدتی طولانی از مرگشان، با بیان داستان های مختلف همچنان در ذهن و تصورات مردم وجود دارد. در مورد آنها و تصور اینکه آنها چگونه بودند.

هرم خوفو

هرم خوفو - عجایب هفتگانه جهان
هرم خوفو – عجایب هفتگانه جهان

هرم خوفو یا هرم جیزه (نام امروزی: هرم بزرگ) تنها بنای یادبود باقیمانده از عجایب هفتگانه جهان باستان است که در قاهره جدید مصر، به ویژه در استان جیزه واقع شده است. ساخت این عمارت بزرگ معماری در زمان فرعون خوفو آغاز شد و ساخت آن نزدیک به 20 سال ادامه یافت تا در سال 2560 قبل از میلاد به پایان رسید. این هرم جایگاه اول را در چیدمان قدیمی ترین عجایب هفتگانه باستانی به خود اختصاص داده است. جهان باستان نظرات محققان در مورد روش ساخت این شگفتی مهندسی متفاوت است. وسعت عظیم این هرم و دقت بالای ساخت آن منجر به پیدایش نظریه‌ های بسیاری شد که در مورد چگونگی ساخت و تأسیس آن صحبت می‌کنند که برخی از آنها حاکی از آن است که نزدیک به بیست هزار کارگر به طور مداوم و با تلاش بی‌ نظیر به مدت بیست سال برای تکمیل آن کار کرده‌ اند.

هرم جیزه یکی از اهرام سه گانه ای است که به فرعون باستانی مصر خوفو و همسرانش تقدیم شده است، تعداد زیادی بلوک سنگی با وزن بسیار زیاد، تصور می شود که از حدود 2.3 میلیون سنگ بزرگ تشکیل شده است که وزن هر کدام از آنها بیشتر است. بیش از 2 تن و برخی از آنها به 15 تن می رسد، زمین تقریباً 146 متر است، اما سقوط قله باعث شد که طول آن تقریباً 139 متر باشد.

باغ های معلق بابل از عجایب هفتگانه جهان

باغ‌های معلق بابل را باغ‌ های سلطنتی پادشاه نبوکدنصر دوم و یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان می‌ دانند، در شهر بابل عراق ساخته شده‌ اند، در حالی که برخی روایت‌ های دیگر نشان می‌ دهند که در استان نینوا قرار داشته است. روایت‌ ها و داستان‌ های زیادی وجود دارد که عظمت و شکوه بنا را در آن باغ‌ها توصیف می‌کند. جایی که یکی از روایت‌ های منسوب به هرودوت مورخ یونانی نشان می‌ دهد که باغ‌ های بابل با دیوارهای خارجی به طول 90 کیلومتر، ضخامت تقریباً 24 متر و ارتفاع 97.5 متر، علاوه بر دیوارهای داخلی دوگانه آن احاطه شده است. که حاوی بسیاری از عبادتگاه ها، قلعه ها و مجسمه های ساخته شده از طلای ناب و برخی ملاحظات در مورد صحت روایت هرودوت و دیگران بود، اما عموماً به عظمت بنا و شکوه و عظمت بنا اشاره دارد که بازدید کننده آن احساس می کرد. این باغ ها خاطره تاریخ شدند. در اثر زلزله ای که در قرن دوم قبل از میلاد در آن رخ داد.

مجسمه زئوس

مجسمه زئوس یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است و به افتخار خدای زئوس توسط فیدیاس مجسمه ساز یونانی و گروهی از دستیارانش در سال 432 قبل از میلاد در شهر یونان ساخته شد. المپیا، همانطور که در یک معبد یونانی حک شده بود تا به ارتفاع خود برسد، تقریباً در سال 12 بعد از میلاد روی یک پایه چوبی بزرگ، دو ماده طلا و عاج بدنه مجسمه را تشکیل می دادند که در دست چپ او عصایی بود که با انواع مختلف منبت کاری شده بود. فلزات و در دست راستش مجسمه کوچکی از الهه پیروزی یونان با نام نایک و تختی که روی آن نشسته از مخلوطی از سنگ های قیمتی، طلا و آبنوس ساخته شده است.

معبد آرتمیس
معبد آرتمیس

 

ساخت معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه باستانی جهان باستان، به قرن ششم قبل از میلاد، به طور خاص در دوران هلنیستی باز می گردد، اگرچه بقایای آن در حال حاضر تنها بقایای پایه ای است که معبد بر روی آن قرار داشته است. اما موزه لندن بریتانیا در نمایشگاه های خود تعدادی از بقایای این بنا را در خود جای داده است. ساختار آرتمیس تماماً از سنگ مرمر ساخته شده بود و شامل ستون های عظیم بسیاری بود. مانند اطراف آن که به 36 ستون می رسید و بارها بازسازی شد که اولین مورد در تولد قرن دوم قبل از میلاد بود.

 

مقبره ماوسولوس

مقبره ماوسولوس یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است که اندکی پس از سال 367 پس از میلاد ساخته شد و برخی معتقدند بنای آن متعلق به ماوسولوس فرمانروای کاریا و بنیانگذار شهر هالیکارناسوس – که واقع شده است. در ترکیه امروز – در آن زمان او را پس از مرگش به عنوان پاداشی برای او برای تأسیس این شهر در آنجا دفن کردند و مقبره مقبره شامل سه جزء اصلی است که آن را تشکیل می دهد: تالار عظیمی که شامل اتاق مقبره است، یک گروه. از 36 ستون به سبک یونی و هرم که شامل 24 پله است ارتفاع کلی این مقبره تقریباً 43 متر است و همچنین با کتیبه‌های مختلف که دارای معانی نمادین زیادی در مورد شکار، جنگ و قربانی است تزئین شده است.

مجسمه رودس

مجسمه رودس بلندترین و بزرگترین مجسمه در دوران هلنیستی است و در جزیره رودس یونان ساخته شده است که از اهمیت تجاری و اقتصادی برخوردار بوده است که برای یک سال تمام بود و پس از پایان این سال، بطلمیوس کمکی را به رودس فرستاد تا سربازان آنتیگونوس را شکست دهد که تعداد آنها به 40000 نفر می رسید و تجهیزات و سلاح های خود را پشت سر گذاشتند. ایجاد مجسمه رودس از خدای خورشید هلیوس و این بنا تا زمان فروریختن آن در اثر زلزله ای که آن را ویران کرد، بلند ماند.

فانوس دریایی اسکندریه

فانوس اسکندریه آخرین عجایب هفتگانه جهان است که در اثر لرزش های لرزه ای بسیاری که باعث تخریب آن شده و بیشتر آن را ویران کرده است. فانوس دریایی اسکندریه در جزیره فاروس واقع در استان اسکندریه واقع شده است. مصر، پولتیموس اولین کسی بود که ایده تأسیس آن را داشت، اما مرگ او مانع از آن شد که پسرش شروع به کار ساخت و ساز کرد که حدود 33 سال و با هزینه مالی بسیار بالا به طول انجامید و پس از اتمام کار ساخت و ساز، ارتفاع آن به 91.44 متر رسید تا یکی از بزرگترین و بلندترین بناهای ساخته شده توسط بشر باشد و این فانوس دریایی روزانه با آتش زدن بالای آن روشن می شد.

عجایب هفتگانه جدید جهان

هفت عجایب جدید در سال 2007 اعلام شد، به ویژه در روز هفتم ژوئیه، پس از آن که جنبش جهانی موسوم به “New7Wonders” رای جهانی را راه اندازی کرد که از شهر لیسبون برای انتخاب هفت عجایب جدید زمان ما راه اندازی شد، و بعد از تعداد بیشتری انتخاب شدند. رای از صد میلیون نفر برای انتخاب آن.

 

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا یکی از برجسته ترین ویژگی های تمدن مایاها است که در شبه جزیره یوکاتان مکزیک پایه گذاری شد. ساخت آن نمونه ای از بسیاری از هنرهای ساختمانی مختلف بود که هنرهای مایاها و هنرهای ساختمانی در مکزیک را ترکیب می کرد. این شهر که قدمت آن نزدیک به هزار سال می گذرد، شاهد جانشینی تمدن های مختلف بوده که آن را به مرکز تجارت منطقه ای و توسعه شهری تبدیل کرده است. این شهر دارای زمین فوتبال به عرض 70 متر و طول 168 متر است و دارای شاهد وقوع مسابقات زیادی با توپ لاستیکی بودیم.

مجسمه مسیح نجات دهنده

مجسمه مسیح نجات دهنده در شهر ریودوژانیرو برزیل یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان و مشهورترین نماد این شهر به حساب می آید و ایده ساخت آن به پدرو ماریا کشیش برمی گردد. بوس در دهه پنجاه قرن نوزدهم، که پس از جدا شدن کلیسا از ایالت پس از تبدیل نظام حکومتی خود به جمهوری در سال 1893، تأسیس یک معلم مسیحی را پیشنهاد کرد که برای تقویت حضور مسیحیت در برزیل کار می کرد. پس از میلاد و مجسمه مسیح نجات دهنده در بالای کوه کورکووادو که حدود 700 متر ارتفاع دارد نصب شد. قابل ذکر است که ارتفاع مجسمه بدون پایه تقریباً 30 متر است در حالی که هنگام محاسبه به 38 متر می رسد.

کولوسئوم

کولوسئوم با طول 190 متر و عرض 155 متر بزرگترین آمفی تئاتر در امپراتوری روم برای نزدیک به دو هزار سال در نظر گرفته می شود. بناهای تاریخی در پایتخت ایتالیا ، رم . سالانه تقریباً چهار میلیون نفر از آن بازدید می کنند و کولوسئوم می تواند تقریباً پنجاه هزار نفر را در خود جای دهد و دارای حیاطی است که بسیاری از رویدادهای سرگرمی، ورزشی و فرهنگی در آن برگزار می شد. هدف این آمفی تئاتر حفظ دیوارهای آن از خرابی و فرسودگی است.

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین به فاصله 8851 کیلومتر امتداد دارد و در نتیجه اتصال بسیاری از دیوارهای مجزا ایجاد شد که برای محافظت از دولت چین در برابر حملاتی که از شمال توسط امپراتور چینی “کین” در معرض آن قرار گرفت، ساخته شد. شی هوانگ در سال 200 قبل از میلاد مرزهای ضلع شمالی اولین و قدیمی ترین این دیوارها در دوره بین 700 تا 300 قبل از میلاد ساخته شد و این دیوار با تبدیل دیوارهای آن که از خاک و سنگ ساخته شده بود به استحکام رسید. دیوارهای سنگی یکپارچه و پس از حمله منچوها به چین در سال 1644 پس از میلاد، قسمت‌های ضعیف آن به دیوار بزرگ چین سقوط کرد و اخیراً با بازسازی برخی از قسمت‌ های فروریخته آن بازسازی شد.

ماچو پیچو

ماچو پیچو – شهر گمشده – در میان رشته کوه های آند در منطقه کوسکو در پرو در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا واقع شده است و به عنوان عجایب هفتگانه جهان مدرن با مساحتی معادل 323.74 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. تقریباً دیوارها، تراس‌ها و پله‌های این شهر با طبیعت درآمیخته است و طراحی، ساخت و سیستم‌ های آبیاری پیشرفته آن گواه نبوغ قوم اینکا در کشاورزی و معماری است، زیرا قدمت ساخت آن به قرن پانزدهم می‌ رسد. شایان ذکر است که کل شهر از سنگ‌ های بزرگ گرانیتی ساخته شده است که از نظر تاریخی روی هم چیده شده‌ اند، اعتبار کشف آنها به دلیل یک سری مراحل و نقشه‌ هایی است که مسافران طی سال‌ های بین سال‌ های 1868 پس از میلاد تا 1919 پس از میلاد ترسیم کرده‌اند و رسماً به رسمیت شناخته شد. توسط دولت پرو در سال 1874 پس از میلاد از طریق نقشه ای که توسط زمین شناس آلمانی هرمان گورینگ ترسیم شده بود و در سال 1911، کاشف آمریکایی هیرام بینگهام ادعا کرد که مکان واقعی ماچو پیچو را که به عنوان شهر گمشده توصیف می شد، کشف کرده است و 70 سال بعد. این کشف بزرگ، دولت پرو این مکان را به عنوان یک منطقه حفاظت شده توسط دولت اعلام کرد و یونسکو ماچوپیچو را در فهرست قرار داد.

پترا یکی از عجایب هفتگانه جهان

شهر پترا در پادشاهی هاشمی اردن، در دره‌ای در میان کوه‌های شنی واقع شده است، جایی که موقعیت استراتژیک آن نقطه تلاقی بین شبه‌ جزیره عربستان از جنوب و شام از شمال بوده است و از نظر تجاری اهمیت دارد. شهر پترا را مکانی مناسب برای سکونت ساختند، از این رو در میان ماسه سنگ ها خانه ها، معابد و مقبره های مختلف حفر کردند که در اثر تابش نور خورشید تغییر رنگ می دادند، زیرا نبطی ها آن را از صخره های صورتی تراشیده بودند، علاوه بر آن نباتی ها آبیاری خاصی انجام می دادند. سیستم؛ برای آبیاری گیاهان و باغ‌های عمومی، این شهر به دلیل جذابیت، میراث فرهنگی باستانی و معماری منحصر به فرد خود متمایز است، علاوه بر این، پترا شامل بناهای تاریخی بسیاری از جمله: سیق و خزانه است.

تاج محل

تاج محل در شهر آگرا در ایالت اوتار پرادش هند قرار دارد و یکی از مکان هایی است که نماد عشق ابدی و پایدار است. تاج محل برای ابراز عشق شدید امپراتور مغول شاه جهان به او ساخته شده است. همسرش، شاهزاده ایرانی ممتاز محل، که قبل از ازدواج ارجمند بانو بیگم نامیده می شد، که تماماً از سنگ مرمر سفید، دیوارهای کنده کاری شده، چهار مناره و یک استخر شنا با آینه زیبا ساخته شده بود، گفته می شود که 20000 مجسمه ساز، سازنده و هنرمند در ساخت این بنای شاهکار به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان مشارکت داشته اند.

هفت عجایب طبیعی جهان

به اتفاق آرا در سال 1997 پس از میلاد این مناطق به عنوان شگفتی های طبیعی پذیرفته شد که توسط مناطق زیر نشان داده می شود:

شیار بزرگ

گریت کانیون یا گرند کنیون یک پارک ملی و یک میراث جهانی در ایالت آریزونا در ایالات متحده آمریکا است و یکی از زیباترین شگفتی های طبیعی را با یک منطقه طبیعی وسیع نشان می دهد که در نتیجه ارتفاع دره بزرگ و آب و هوای متمایز آن مکان مناسبی برای بسیاری از دوستداران طبیعت و آرامش محسوب می شود.
برای بسیاری از مردم سرخپوست آمریکا خانه ای مقدس به حساب می آید، علاوه بر این که گردشگران زیادی را برای لذت بردن از زیبایی مناظر شگفت انگیز خود به خود جذب می کند.

آتشفشان پاریکوتین

آتشفشان پاریکوتین یکی از جدیدترین آتشفشان های روی زمین است که در بخش مرکزی غربی مکزیک در غرب ایالت میچوآکان، در شمال قله تانستارو قرار دارد و آتشفشان پاریکوتین در 32 کیلومتری اورواپان در غرب و شمال غربی قرار دارد. سمت و فعالیت خود را در 20 فوریه از سال 1943 میلادی در یک میدان باز آغاز کرد. جایی که آتش سوزی، خاکستر و گدازه از آن فوران کرد و خسارات زیادی به بار آورد و دو روستا و صدها خانه را مدفون کرد. در حالت خفته، با رسیدن به ارتفاع 2808 متری، شایان ذکر است که کلیسای نیمه غوطه ور شده San Juan Barrangaricotero، واقع در حاشیه روستای باریکوتین یکی از جاذبه های گردشگری جذاب این منطقه است.

 

شفق شمالی

شفق قطبی یا به اصطلاح پدیده شفق قطبی ترکیبی از رنگ های جذاب در آسمان است و به عنوان عجایب هفتگانه طبیعی جهان شناخته می شود. که بیننده را در قطب شمال و جنوب کره زمین به خود جلب می کند و این پدیده در اثر برخورد ذرات گازی بین جو زمین، و ذرات باردار ناشی از جو اطراف خورشید، ناشی از آن برخوردها، نورهای رنگی تماشایی که بر اساس نوع برخورد گازها با یکدیگر و از جمله واضح ترین رنگ ها: صورتی و سبز کم رنگ، علاوه بر طیف، متفاوت است. از رنگ های دیگر مانند: قرمز، زرد، سبز، آبی و بنفش که برای بیننده به اشکال مختلف مانند لکه یا ابر شکل می گیرد، قوس های پراکنده یا طاق ها از ارتفاع بین 80 کیلومتر تا 640 کیلومتر می رسد. سطح زمین که آسمان را به طور طبیعی، عجیب و زیبا می درخشد.

آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا در رودخانه زامبزی واقع شده است که بزرگترین رودخانه آفریقای جنوبی است و عرض آن 1700 متر و ارتفاع آن 108 متر است که آن را به بزرگترین آبشار جهان تبدیل می کند و قسمت دوم شیب دار 100 کیلومتری است . تنگه باتوکا

بندر ریودوژانیرو

بندر ریودوژانیرو یا رودخانه ژانویه که به زبان پرتغالی به آن می گفتند یا خلیج گوانابارا در برزیل وجود دارد. این خلیج بزرگ ترین خلیج جهان نسبت به حجم آب جاری در آن است. دلیل پیدایش آن به دلیل فرسایشی است که در اقیانوس اطلس به دلیل فرسایش و عوامل فرسایش رخ داده است. بندر ریودوژانیرو توسط ژانیرو مشخص می شود که توسط کوه های یکپارچه گرانیتی احاطه شده است که آن را احاطه کرده اند، مانند پائو د آکوکار معروف به ارتفاع 395 متر. ، کورکووادو به ارتفاع 704 متر، جنگل تیجوکا و قله پیکو دا تیجوکا با ارتفاع 1021 متر. خلیج گوانابارا همچنین شامل بسیاری از جزایر زیبا است. مانند جزیره مارها و جزیره گاورنر.

سد بزرگ مرجانی

دیواره مرجانی بزرگ در استرالیا در طرف مقابل سواحل کوئینزلند قرار دارد و به عنوان یک منطقه میراث جهانی، بزرگترین سیستم صخره های مرجانی در جهان و حتی بزرگترین منطقه برای تنوع موجودات زنده در این سیاره بزرگ به حساب می آید. با مساحتی به قدری وسیع که از فضا قابل تشخیص است، زیرا مساحت آن حدود 344400 کیلومتر مربع است .

دیواره مرجانی بزرگ با رنگ فیروزه‌ ای و تنوع محیط‌ هایش متمایز می‌ شود و شامل 600 جزیره گرمسیری و بیش از 900 جزیره مختلف مانند جزیره ویتساندی، جزیره لیزارد و جزیره هرون است، علاوه بر صخره‌های مرجانی درخشان. شامل 3000 سیستم صخره‌های مرجانی منفرد، 760 صخره حاشیه‌ای یعنی نزدیک ساحل و تقریباً 300 صخره مرجانی سخت است . که در میان صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند، علاوه بر آن 134 گونه مختلف کوسه و ماهی‌ماهی و مقادیر زیادی از انواع مختلف وجود دارد.

 

قله اورست

کوه اورست بین تبت و نپال قرار دارد و بلندترین کوه روی زمین در هیمالیا با ارتفاع تقریبی 8.8 کیلومتر است.

قله اورست یکی از چالش های طبیعی است که علیرغم سختی صعود به دلیل عوامل دشواری مانند بادهای شدید، کمبود اکسیژن در ارتفاعات و ریزش بهمن، کوهنوردان را به سمت خود جذب می کند، اما این مانعی برای صعود بیشتر نبود. بیش از 700 نفر برای رسیدن به قله ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگی اولین کسانی بودند که قله در سال 1953  که موفق به صعود شدند.

عجایب هفت گانه جهان

تمدن‌ها در طول اعصار، ساختمان‌ها، مقبره‌ها، معابد، کلیساها، علاوه بر مساجد و بسیاری از بناهای دیدنی دیگر ساخته‌ اند که منجر به پیدایش مفهوم عجایب هفتگانه جهان شد که به هفت شگفت‌ انگیزترین  باستانی اشاره دارد. ساختمان‌ها در جهان،  اخیراً انجمن مهندسین عمران آمریکا هفت نقطه عطف جدید را برای شکل دادن به عنوان عجایب هفتگانه جهان انتخاب شده اند.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل