ارزانترین شهر ایران برای مسافرت

در فصل‌ پاییز و زمستان برخی شهرها گردشگران کمتری دارند و به عنوان ارزانترین شهر ایران هتل‌ها و رستوران‌ها آن به دنبال جذب مشتری هستند.

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک

ارزانترین شهر ایران برای مسافرت، تهران است. شاید باورش سخت باشد، اما براساس آمار و ارقام، تهران یکی از ارزان‌ترین شهرهای ایران برای سفر است. در تهران می‌توانید جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی را مشاهده کنید و در هتل‌های ارزان اقامت داشته باشید.

علاوه بر تهران، شهرهای دیگری نیز در ایران وجود دارند که می‌توانید به صورت کم هزینه به آن‌ها سفر کنید. بعضی از این شهر‌ها عبارتند از: ایلام، لرستان، کردستان، کاشان، قزوین، اردبیل و همدان.

ایلام ارزانترین شهر ایران برای مسافرت

ایلام یکی از شهر‌های ارزان برای مسافرت در ایران است. این شهر کوهستانی با هوای فوق‌العاده خنک در فصل تابستان، سفری خاطره‌انگیز برای شما رقم خواهد زد. در ایلام می‌توانید جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را مشاهده کنید. بعضی از این جاذبه‌ها عبارتند از: کوه قلاقیران، غار طلسم خان، قلعه قیران، تپه چغاگلان، شهر باستانی سیروان، موزه تاریخ طبیعی، تنگه بهرام چوبین، قلعه والی و کوه مانشت.

تنگه بهرام چوبین
تنگه بهرام چوبین

در ارزانترین شهر ایران برای مسافرت می‌توانید در یک اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته باشید و به دیدن جاذبه‌های زیبای این شهر بروید. اگر به دنبال سفر کم هزینه و هیجان‌انگیز هستید، ایلام گزینه‌ای مناسب برای شماست.

شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار یا هواپیما به ایلام سفر کنید. بسته به محل زندگی شما، می‌توانید بلیط مناسب خود را خریداری کنید و به این شهر زیبا سفر کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از خودرو شخصی خود به این شهر سفر کنید.

لرستان

برای سفر به لرستان یکی از ارزانترین شهر ایران برای مسافرت چهار راه وجود دارد: از طریق هواپیما از شهرهای تهران و مشهد، از طریق راه‌آهن به مقصد دورود، از طریق اتوبوس از اکثر شهرهای بزرگ (مثل تهران، اصفهان و …) و همچنین با استفاده از خودرو شخصی.

لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی دارد که می‌توان آن‌ها را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد. در لرستان بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. همچنین در لرستان جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که می‌توانید در سفر خود به لرستان آن‌ها را مشاهده کنید.

دشت لاله های واژگون
دشت لاله های واژگون

لرستان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که گشت‌وگذار در آن بیشتر از نوع طبیعت‌گردی است و به‌واسطه وجود طبیعت فوق‌العاده، به این استان لقب عروس طبیعت را داده‌اند. همچنین لرستان به‌عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های انسان شناخته می‌شود و ارزش تاریخی بسیاری دارد.

در لرستان شاهد عظمت آبشارها و دشت لاله‌های واژگون خواهید بود؛ ضمن اینکه امکان بازدید از قلعه‌ها و دژهای قدیمی را خواهید داشت. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی لرستان، قلعه فلک الافلاک است که اکثر گردشگران با آن آشنا هستند. همچنین یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان، تونل برفی ازنا است که در نزدیکی شهرستان ازنا، در روستای «ازنادره» قرار دارد.

کردستان ارزانترین شهر ایران برای مسافرت

برای سفر به کردستان، شما می‌توانید از دو راه زمینی و هوایی استفاده کنید. اگر از تهران بخواهید به سنندج، مرکز استان، بروید، حدود ۵۰۰ کیلومتر راه دارید که می‌توانید با اتوبوس یا ماشین شخصی طی کنید. همچنین می‌توانید با پروازهای مستقیمی که هر روز از تهران به سنندج و بالعکس انجام می‌شود، به صورت هوایی سفر کنید.

قلعه فلک الافلاک - ارزانترین شهر ایران برای مسافرت
قلعه فلک الافلاک – ارزانترین شهر ایران برای مسافرت

کردستان یک استان کوهستانی با طبیعت فوق‌العاده زیبا و پر جاذبه است. در این استان، شما می‌توانید از مناظر بکر و بارانی، آبشارها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، پارک‌های ملی، جنگل‌ها، روستاهای سنتی، قلعه‌ها، بازارچه‌ها و موزه‌های تاریخی و فرهنگی لذت ببرید. بعضی از جاذبه‌های معروف کردستان عبارتند از:

  • پارک آبیدر: یک پارک تفریحی با چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای درختان و آبشار در شمال شرق سنندج.
  • دریاچه زریبار: یک دریاچه طبیعی با آب آبی-سبز در شمال شرق مریوان.
  • قلعه فلاک الافلاک: یک قلعه تاریخی و باشکوه در شمال شرق کامیاران.
  • روستای نگل: یک روستای سنتی و زیبا با خانه‌های خشت و چوب در جنوب شرق سقز.
  • روستای ژیوار: یک روستای دیدنی با خانه‌های پشت سر هم در شمال غرب بانه.

روش های انتخاب ارزانترین شهر ایران برای مسافرت

برای انتخاب ارزانترین شهر ایران برای مسافرت، می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

مقایسه هزینه‌های اقامت در شهرهای مختلف: برای این کار می‌توانید از وب‌سایت‌های مختلف رزرواسیونی استفاده کنید و قیمت‌های هتل‌ها و مهمانسراها را در شهرهای مختلف جستجو کنید. همچنین هزینه‌های رستوران و سایر خدمات را نیز مقایسه کنید.

مشاهده فصل‌های گردشگری: در فصل‌های پاییز و زمستان برخی شهرها تعداد گردشگران کمتری دارند و به عنوان ارزانترین شهر ایران برای مسافرت هتل‌ها و رستوران‌ها آن به دنبال جذب مشتری هستند، بنابراین هزینه‌ها در این فصول کمتر است.

ارزانترین شهر ایران برای مسافرت
ارزانترین شهر ایران برای مسافرت

انتخاب شهر‌های کوچکتر: شهرهای کوچکتر اغلب ارزانتر از شهرهای بزرگتر هستند، بنابراین اقامت در شهرهایی مانند کرمانشاه، قزوین و گیلانغرب می‌تواند ارزانتر از شهرهای بزرگ‌تر باشد.

انتخاب شهرهای دیدنی با هزینه کم: شهرهایی مانند کاشان، همدان، مریوان و اردبیل از جمله شهرهایی هستند که دارای جاذبه‌های دیدنی متعددی هستند و هزینه‌های سفر به آن‌ها نسبتاً کمتر است.

استفاده از خدمات مسافرتی بسته‌ای: بسیاری از آژانس‌های مسافرتی خدمات مسافرتی بسته‌ای را ارائه می‌کنند که شامل اقامت، صبحانه و تور شهری است. این خدمات ممکن است ارزانتر از خرید جداگانه هتل و تور باشد.

انتخاب هتل‌های کم ستاره: هتل‌های کم ستاره اغلب ارزانتر از هتل‌های چهار و پنج ستاره هستند. البته در صورت انتخاب هتل‌های بدون ستاره باید به نکاتی مانند امکانات رفاهی و سلامتی توجه کنید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌های شهری و مترو می‌تواند هزینه‌های سفر را به شدت کاهش دهد. همچنین این روش می‌تواند به شما کمک کند تا به شهرهای نزدیک تر نیز سفر کنید.

انتخاب خوراکی‌های محلی: استفاده از خوراکی‌های محلی و رستوران‌های معمولی به جای رستوران‌های گران قیمت می‌تواند هزینه‌های سفر را کاهش دهد. همچنین انتخاب رستوران‌هایی که برای محلی‌ها معروف هستند، می‌تواند تجربه سفر شما را هم بهبود بخشد.

استفاده از کارت تخفیف: برخی از کارت‌های تخفیفی مانند کارت هوشمند تخفیفان، کارت خوارزمی و … قابل استفاده در بسیاری از شهرهای ایران هستند و می‌توانند به شما در کاهش هزینه‌های سفر کمک کنند.

 

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل