آشنایی با آداب و رسوم عجیب ژاپن

آداب و رسوم عجیب ژاپن ماهیت جامعه آن را منعکس می کند و کیفیت فرهنگ آن به دست آمده از زندگی کشاورزی با پیامدهای فرهنگ منفی یا مثبت است.

آداب و رسوم عجیب ژاپن
آداب و رسوم عجیب ژاپن
آداب و رسوم عجیب ژاپن ماهیت جامعه آن را منعکس می کند و کیفیت فرهنگ آن به دست آمده از زندگی کشاورزی که نشان دهنده ادغام بین حوزه های عمومی و خصوصی و هر ماهیت مظاهر و پیامدهای فرهنگ منفی یا مثبت است. اما همه آنها ماهیت تمدن در میان ژاپنی ها را در بسیاری از ظواهر منعکس می کنند. مانند نگرش اجتماعی، پرهیز از ابراز احساسات و ابهام در شفاف سازی افکارشان. مجموعه ای از مهم ترین آداب و رسوم و سنت هایی که خصوصیت ژاپنی ها را در زیر می بینید، آورده شده است :

عادات احوالپرسی

تعظیم یکی از معروف ترین و مهم ترین روش های احوالپرسی در ژاپن است. ژاپنی ها تعظیم می کنند تا از طرف دیگر به شخصی که با او صحبت می کنند سلام کنند. قابل ذکر است که استفاده از دست دادن در احوالپرسی در ژاپن رسم مرسوم نیست، اما در برخورد با خارجی ها و بین زن و مرد قابل قبول است و ژاپنی ها از بوسیدن یا در آغوش گرفتن در هنگام سلام کردن اجتناب می کنند.

وقت شناسی

آداب و رسوم عجیب ژاپن
آداب و رسوم عجیب ژاپن
ژاپنی ها به زمان و زمان اهمیت می دهند. تمامی کارها و فعالیت های ژاپنی ها بر اساس یک برنامه زمان بندی شده و تاریخ های از پیش تعیین شده انجام می شود، بنابراین رسیدن به قرار بعد از زمان توافق شده نامناسب تلقی می شود و زمان جدیدی را برای جلسه یا دسترسی به جلسه تعیین کنید.

غذا در آداب و رسوم عجیب ژاپن

غذا و فرهنگ غذایی یکی از دغدغه های اصلی مردم ژاپن است. جایی که آنها برای غذای خود به خوردن غلاتی مانند: برنج، گوشت مانند مرغ و گوشت گاو و موجودات دریایی مانند ماهی وابسته هستند و ژاپنی ها نیز سبزیجات فصلی، شیر و مشتقات آن را مصرف می کنند. ژاپنی ها اغلب برای خوردن غذای خود از چوب بامبو استفاده می کنند، در حالی که فست فود، سوشی و نان را با دست می خورند و در هنگام خوردن غذاهای منشأ غربی از ظروف معمولی آشپزخانه مانند قاشق و چاقو استفاده می کنند. از جمله عادات غذایی ژاپنی که نشان دهنده رفتار خوب است، حمل سالاد، سوپ و غذاهای برنجی با دست چپ است. همانطور که ژاپنی ها به طور مستقیم و بدون استفاده از قاشق سوپ می خورند.

عقاید مذهبی

مردم ژاپن به مسائل مذهبی و اعتقادات اهمیتی نمی دهند . اکثر آنها از دین خاصی پیروی نمی کنند، اما دو دین شینتو و بودیسم هنوز در بین ژاپنی ها رواج دارد و این دو مذهب فرهنگ جامعه را در ژاپن تشکیل می دهند و شینتوئیسم یک مذهب سنتی ژاپنی است که بر اساس اعمال معنوی باستانی استوار است. و در قرن هفتم و ششم پس از میلاد، دین ژاپنی گسترش یافت. ژاپنی‌ها در اثر تأثیرپذیری از جامعه چین، دین بودایی را بدون کنار گذاشتن مذهب شینتو پذیرفتند و این دو دین تا به امروز در کنار هم زندگی می‌کنند.

سنت های ازدواج از آداب و رسوم عجیب ژاپن

ژاپن سنت های ازدواج خود را دارد. در حالی که نظام ازدواج ژاپنی دارایی زن و شوهرش را جدا می کند. یعنی اموال شوهر پس از عقد از اموال زوجه جدا می ماند و عقد غالباً با میانجیگری در ازدواج انجام می شود; یعنی سبک خواستگاری در جامعه عرب و واسطه ازدواج باید مسائل عمده را در نظر بگیرد. مانند: سن همسران، وضعیت مالی و اجتماعی هر دو خانواده، سنت های ازدواج ژاپنی ها در معبد شینتو اعمال می شود و عروس و داماد شروع به نوشیدن ساک می کنند که نوشیدنی از برنج است و ملی محسوب می شود. نوشیدنی ژاپنی و بقیه مراسم عقد در یکی از تالارهای تخصصی مجالس عروسی برگزار می شود.

سنت های خانوادگی

آداب و رسوم عجیب ژاپن
آداب و رسوم عجیب ژاپن
خانواده ژاپنی نماینده یک نظام واحد است که هیچ تقسیم بندی را نمی پذیرد و ژاپنی ها هیچ توجهی به نیاز به پیوند خونی بین افراد تشکیل دهنده خانواده ندارند، بلکه مهم حفظ تداوم آن است. یکی از سنت های ارثی در خانواده ژاپنی در صورت فوت شخصی که وارثی از اموال خود ندارد، این است که باید فردی از خانواده را به فرزندخواندگی بپذیرد و نام او را بگذارد تا بتواند تمام حقوق خود را به دست آورد. وراثت؛ به منظور حفظ ادغام با سنت هایی که به تداوم حضور خانواده در ژاپن مربوط می شود.

سنت های مرگ

  پس از اینکه خانواده متوفی گواهی مرگ وی را دریافت کردند، باید با فردی که مسئول مراحل آماده سازی مراسم تشییع جنازه و سوزاندن متوفی است تماس بگیرند و در ژاپن در موارد مرگ مرسوم است که عزاداران لباس تیره بپوشند. پوشیدن لباس های رنگی برای زنان ترجیح داده می شود از کیمونوی لباس سنتی ژاپنی به رنگ مشکی استفاده کنند و در آداب و رسوم ژاپنی ها مقرر شده است که عزاداران باید به خانواده متوفی هدایایی تقدیم کنند و یکی دیگر از رسوم مربوط به مراسم مرگ، جایگزینی عود با پولی است که داخل آن گذاشته می شود. یک کارت، و سپس عزادار آن را روی میز تعیین شده در ورودی محل عزا قرار می دهد.

آداب و رسوم و سنت های عمومی ژاپن

مجموعه ای از آداب و رسوم عمومی وجود دارد که در جامعه ژاپن برای بازدیدکننده یا گردشگر به کار می رود تا از آنها آگاه باشد و مشتاق برخورد با آنها باشد که در زیر اطلاعاتی درباره برخی از آنها آورده شده است:
  • ژاپنی ها از نشان دادن احساسات خود در جمع اجتناب می کنند. چه برای ابراز ناراحتی یا شادی، و آنها می توانند احساسات خود را در خانه خود بیان کنند.
  • تکان دادن دست یا بلند صحبت کردن نشان از سلیقه نامناسب در جامعه ژاپنی است.
  • دختر یا خانم هنگام خندیدن باید دستش را روی دهانش بگذارد. زیرا نشان دادن دندان در حین خندیدن برای ژاپنی ها نامناسب است.
  • هنگامی که ژاپنی ها به آنفولانزا مبتلا هستند یا فقط به علائم آن مشکوک هستند، مایلند پوششی برای دهان و بینی بخرند. این یک رسم رایج در جامعه ژاپنی به خصوص در فصل زمستان است.
  • از صدا زدن همکاران ژاپنی در محل کار یا مدرسه با نام کوچک خودداری کنید. زیرا این باعث خجالت آنها می شود و باید منتظر بمانند تا تماس گیرنده به او اجازه دهد او را با نام کوچک صدا کند.
عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.
خروج از نسخه موبایل